Hem » läsvärt, org & ledarskap

50 sätt att öka medarbetarnas engagemang: #1–10

Av den 25 november 2013 3 kommentarer 12 224 visningar
REAKTIONER
ENGAGEMANG & LEDARSKAP. Engagerade medarbetare är en lönsam affär för arbetsgivare. I en serie inlägg, bjuder vår nya bloggare Tomas Bogren på 5 x 10 enkla tips på hur du som ledare kan öka dina medarbetares engagemang.

Employee engagement – Engagerade medarbetare

En engagerad medarbetare är 21-22 % mer produktiv och lönsam för arbetsgivaren. Men dessvärre är det försvinnande få som är riktigt engagerade i sina jobb. Gallup har genom sin mångåriga och globala forskning kring medarbetares engagemang, visat på skrämmande resultat. Oavsett vilket land de genomfört sina studier i, så är det endast 15-20 % av de anställda som är engagerade i sina jobb. Enligt Dagens Industri är den siffran 16 % i Sverige. Alltså 80-85 % som är oengagerade eller t.o.m. aktivt oengagerade!

Oengagerade medarbetare är med andra ord en dyr affär. I ett tidigare inlägg på HRbloggen lyfter Daniel Almstedt fram en formel hämtad från VD-tidningen som kan användas för att uppskatta hur mycket engagemangsläckaget kostar just er organisation.

Små handlingar – stor effekt
Hur kan man då öka engagemanget bland personalen? Uttrycket ”många bäckar små gör en stor å” har i sammanhanget visat sig ha större betydelse än man kan ana. Harvardprofessorn Teresa Amabiles forskning, ”The Progress Principle” visar på en tydlig koppling mellan de små stegens effekt och verksamhetens utveckling och medarbetarnas engagemang. David Zinger, en av världens största gurus inom employee engagement, talar även han om de små och kraftfulla handlingarnas betydelse i ”The 6S’s of Employee Engagement Actions”.

Under fem veckor framöver kommer jag i en serie inlägg att lyfta upp exempel på små men viktiga handlingar du kan träna på för att öka engagemanget bland dina medarbetare. Till slut kommer du att ha fått 50 sätt som du som ledare kan välja att agera på. Välj förslagsvis ut ett eller två tips per vecka och utför dessa så konsekvent du kan. Det är viktigt att det är något som ligger dig nära och kommer upplevas naturligt. Följ gärna upp genom att dagligen notera hur ofta du utfört just denna handling.

Vecka 1, råd 1-10:

  1. Säg ”hej”. Kan låta nästan löjligt, men denna lilla handling har stor betydelse när det kommer till att bli sedd och bekräftad. Gå gärna runt bland dina medarbetare och välkomna dom till jobbet idag. Behöver inte hälsa på alla samma dag om det inte går, men se till att du hälsat på alla under veckan.
  2. Diskutera företagskulturen. Sätt upp en workshop där medarbetarna och du tillsammans kan fokusera på hur ni kan etablera en engagerad företagskultur. Vad det innebär hos just er.
  3. Lyssna på medarbetarna. Avsett 5-10 min med varje medarbetare och lyssna på hur de ser på verksamheten och vilka utmaningar de har framför sig.
  4. Säg ”tack så mycket” för väl utfört arbete. Detta korta kärnfulla uttryck har så stort innehåll. Helt kostnadsfritt men oerhört värdefullt och påverkar medarbetares prestation och engagemang betydligt. Var uppriktig.
  5. Ha knytkalas! Skapa månadsvisa lunchmöten där personalen kan korsbefrukta verksamheten med nya infallsvinklar på situationer och utmaningar i verksamheten.
  6. Var nyfiken och lär dig något nytt om dina medarbetare. Följ upp detta senare för att bekräfta att du sett och hört personen. Gärna något som har med fritiden att göra eller inom den privata sfären. Vad är viktigt för den personen i livet just nu?
  7. Ha kul! Ett skratt smittar och får stressnivån att sjunka. Fundera ut ditt sätt att bjuda på lite skratt i vardagen. Behöver inte ens vara du som utför.
  8. Be om hjälp. Fråga en medarbetare om hjälp med någon av de uppgifter du har på ditt bord just nu. Hur ser den personen på din utmaning? Det ska vara någon utanför ditt närmaste team.
  9. Kratta manegen. Ta bort något som hindrar någon av dina medarbetare att utföra ett bra arbete.
  10. Ha dörren öppen för dina medarbetare. Låt alla veta att du välkomnar dem in med sina tankar och funderingar.

Återkoppla gärna med synpunkter i en kommentar. Vilken effekt fick din handling? Eller du kanske vill dela med dig av egna bra exempel som du använt för att öka engagemanget bland dina medarbetare?

Lycka till och ha en bra arbetsvecka!

Tomas Bogren

Tomas Bogren

ManagementkonsultDialogue Sweden
Tomas är socialpsykolog med inriktning personal- och ledarutveckling och har under de senaste tio åren coachat ledare, medarbetare och ledningsgrupper inom både offentlig och privat sektor. Via det egna företaget Dialogue Sweden hjälper Tomas mindre företag att utveckla ett ledarskap som genererar en framgångsrik företagskultur.
Tomas Bogren

@TomasBogren

Helping small businesses to develop a World Class corporate culture. Values, ethics, leadership, employee engagement, outplacement, personal branding
Tomas Bogren
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , ,

3 kommentarer »

  • Ställde frågan på min fb ftgssida om vad man på sitt företag kallade processen / frågorna / arbetet med att öka delaktigheten, engagemanget och vi-känslan på sina ftg.

    Svaren har varierat allt från ”modernt företagande” och ”ökad lönsättning” till ”tomma ord”. Frågan är vilka ord / synonymer vi behöver använda för att företagare ska se nyttan och vinsten av att arbeta med dessa frågor?

  • Tomas Bogren skriver:

    Intressanta frågeställningar.

    Om jag skulle svara på frågan du ställde på FB så hade jag sagt utveckling av företagskulturen, ”employee engagement” processer.

    Hur vi ska formulera det för att få CEO´,VD att lyssna.

    Jag fick lära mig att det finns sju dialekter som man förstår i styrelserummet. Kanske det går att läras sig någon eller några av dessa. (Prata med bonden på bondens vis)

    1. Kronor – förmågan att kvantifiera insatsen och förväntat resultat i procentuella siffror. Kanske beräkningsmodellen ovan kan vara till hjälp.
    2. Företagsmål – uttrycka sig på ett direkt och konkret sätt hur insatsen direkt ökar möjligheterna att nå målen med ex 30%
    3. Fakta – här uttrycker man sig med fakta och ”jag vet” att denna insats kommer leda till. Inga spekulationer. Använd den fakta som finns.
    4.Konkurrens – uttryck hur insatsen kommer göra det i procent 20% lättare för företaget än våra konkurrenter, att rekrytera säljare under de närmsta två åren.
    5.Framtid – berätta hur insatsen kommer påverka verksamhetens lönsamhet, möjlighet att nå målen etc. inom 6 mån alt 12 mån, med hjälp av historiska nyckeltal.
    6.Kundfokus – uttryck insatser i vilken effekt de får på de ”interna kunderna” (anställda) Kund fokuseringen är så viktig att det kan vara framgångsrikt att tala i termer av ”interna kunder”
    7.Innovation – vikten av att utveckla och effektivisera, ev ta bort förlegade processer som inte ger den effekt som de nya insatserna ger.

    Fick lära mig att det viktiga rent generellt här är att tala i strategiska termer i kombination med affärsnytta.

    Vad tror du? Kan detta vara något?

    • Håller med dig – mkt intressanta frågeställningar.

      Tackar för din input vad gäller de sju dialekterna. Jag anser också att man behöver konkretisera ner diskussionerna om dessa frågor och då gärna i form av siffror (kronor, mål, procent). Har tittat på det som kallas SROI där man också tittar på effekterna av de inversteringar man gör och den appellerar till mig. Har du ngn erfarenhet av denna metod?

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny