Hem » övrigt

Tipsa om arbetsplatskultur – vinn Äntligen måndag-biljett

Av den 4 oktober 2013 6 kommentarer 3 003 visningar
REAKTIONER
TÄVLING. Dela med dig av dina tips för en bättre arbetsplatskultur – och du har chansen att göra mig sällskap på konferensen ”Äntligen måndag!” på Hotel Rival nästa vecka!

Äntligen måndag!

På onsdag den 9 oktober är det dags för vår samarbetspartner Great Place to Works spännande konferens ”Äntligen måndag!”. I år med underrubriken ”Arbetsplatskultur 2.0” för att markera att det är dags att lyfta diskussionen om arbetsplatskultur ännu ett steg.

— Arbetsplatskultur är mer än employer branding, mer än talent management och mer än medarbetarnöjdhet. Det är summan av arbetsgivarens insats och alla medarbetares upplevelse av arbetsplatsen, betonar Great Place to Works vd Maria Grudén.

Inspireras av Spotify – och undertecknad!
För femte året i rad berättar inspirerande ledare hur de lyckats skapa spännande arbetsplatskulturer. Årets föreläsare kommer bl a från Spotify, McDonalds, Hilti och Navigio.

Själv håller jag i en break out-session om hur ni kan förmedla er arbetsplatskultur och era värderingar genom sociala medier.

Vill du göra mig sällskap på konferensen?
Vi har tre biljetter som ni läsare får tävla om genom att delge oss era tips för en bättre arbetsplatskultur. Värde 1200 kr per styck, exkl moms.

TÄVLINGSREGLER

  1. Om du inte redan gör det: gilla HRbloggens sida på Facebook
  2. Delge oss och våra läsare ditt/dina tips för en bättre arbetsplatskultur – allt från strategiska åtgärder till de små knepen i vardagen. Mejla mig eller lämna tipset/tipsen i en kommentar här på HRbloggen, i en kommentar till inlägget på Facebook eller via en tweet till oss på Twitter. Tagga gärna kommentaren #arbetsplatskultur.
  3. Obs! Deadline är redan nu på måndag 7/10 2013 kl 22.
  4. Vinnarna utses enhälligt av mig själv. Jag förbehåller mig rätten att citera dina tips framöver, självklart med angivande av källa.

Sprid gärna information om tävlingen till dina HR-vänner! Mer information? Mejla mig.

Lycka till!
//Annika Ahnlund, HRbloggens grundare & redaktör

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: ,

6 kommentarer »

  • Anna Nilsson skriver:

    Hej, kul tävling! Vill gärna vinna en biljett. 🙂

    I dessa tider när många jobbar hemifrån, inte tar fika raster osv. så tror jag på aktiviteter som ökar gemenskapen, ex. gemensam fredagsfika, aw första torsdagen i månaden, walk & talk-möten, innebandy efter jobbet. osv.

    • Isabella Hallgren skriver:

      Absolut! Utanför-jobbet-gemenskap tror jag också starkt på! Även när man jobbar sida vid sida varje dag så är det viktigt att se kollegorna i ”vanliga” kläder, prata om annat än bara jobb 🙂

  • Isabella Hallgren skriver:

    Hej!

    Vilken fråga! Det finns mycket att säga om kulturen på arbetsplatsen, men om jag ska välja så tycker jag att feedback och återkoppling verkligen är något viktigt att jobba med. Detta kan reducera många fördomar och missförstånd mellan såväl chefer som medarbetare. Det behöver inte nödvändigtvis handla om långa möten, utan de där små frågorna under arbetsdagen såsom ”hur går det?” eller en påminnelse; ”kommer du på något du undrar så är det bara att fråga”. En ”öppen dörr” där det finns utrymme att komma och fråga eller bara ventilera tankar. Detta är självklart inte optimalt på alla arbetsplatser, men principen borde kunna tillämpas i olika grad. Jag tror i längden att ärlighet varar längst.

    Vänliga hälsningar
    Isabella Hallgren

    • Isabella Hallgren skriver:

      Kl. 16:50 skickade jag min kommentar 🙂

    • Annhon skriver:

      Go kväll!

      Svår fråga! I stora hela vad jag tror, så ligger kulturen på arbetsplatsen i arbetsgruppen. Som jag jobbar i kommunalverksamhet på golvet är det stor sannolikhet att majoriteten av personalen varit där längre än chefen och flera chefer innan dess. Är klimatet och samhörigheten avslappnad med tolerans att tycka, känna och våga
      trygg så är nog mycket vunnet. Det är lätt att skapa dålig kultur men krävs samhörighet att skapa en bra.

  • Mine Alghazi skriver:

    En arbetsplatskultur är komplett när medarbetare känner engagemanget uppifrån. Man vill känna sig sedd och veta att ens arbete är värt mycket för företaget. Hur visar man det då?

    – Informationsflöde, informera alla på bolaget om hur man ligger till i jämförelse med bolagsmålen.
    – Skapa en berömmelsekultur, att som ledare uppmana alla om att klappa sig själva på axeln efter en hård arbetsdag med många utmaningar.
    – Traditioner som skapar minnen och glädje med alltifrån årliga kick offer, årlig ”halloween fest” eller ”månadens medarbetare”.
    – Storytelling, hur skapades bolaget, hur såg det ut för 10 år sen och hur har det format oss idag?
    – En tydlig vision som alla på bolaget förstår och är med på. Diskutera visionen och visualisera hur vi tar oss dit.

    Det finns mycket man kan göra för att förbättra en arbetsplatskultur och just därför finns det många som dedikerar sina karriärer för att göra det på bästa möjliga sätt =) Jag är junior och ännu inget expert , men en vacker dag hoppas jag att jag är det!

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny