Hem » org & ledarskap

Konsten att förstå dina medarbetares drivkrafter

Av den 11 oktober 2013 4 125 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. För att få dina medarbetare med på tåget, gäller det att förstå de grundläggande drivkrafter som motiverar oss. Och att använda dig av dessa kunskaper i ditt ledarskap!

drivkrafter - motivationNär jag själv var ledare insåg jag hur svårt det är. Varje dag var det nya problem som skulle lösas. En dag insåg jag att jag behövde lära mig mer om mina medarbetares drivkrafter. Därför studerade jag relevant vetenskaplig forskning – vilket ledde till att jag lyckades få fler att dra åt samma håll.

1. Se – och bli sedd
En grundläggande drivkraft hos oss alla är att vi vill bli sedda. Vi vill att någon ska se oss för den vi är. Detta är något som följer oss från vaggan till graven. Vi är bekräftelseknarkare.

2. Få beröm
En annan viktig drivkraft som går hand i hand med den att bli sedd, är uppmärksamhet och i synnerhet positiv uppmärksamhet. Att slösa med beröm är det billigaste och enklaste sättet att skapa motivation för stora förändringar i ditt och andras liv. Att lägga märke till och konkretisera de små guldkornen hos andra är verkligen som att vaska guld. Du blir rikt belönad.

3. Mål och mening
Att ha mål och en mening gör människor mer motiverade. Sätt gärna små mål och ha stora drömmar istället för tvärtom.

Tänk dig att du vill gå ned 10 kilo i vikt. Det är ditt mål. Även om du går ned 7 kilo har du misslyckats. Vi människor gör allt för att undvika misslyckande och obehag, så vi upplever ofta storslagna projekt som svåra och meningslösa ”Jag kommer ändå aldrig att lyckas”. Om du istället har som mål idag att gå ned 30 gram, blir viktprojektet genast mer konkret och lättare. ”Att gå ned 30 gram är inte omöjligt, tvärtom”. Följer du detta mantra kommer du inom ett år ha gått ned långt mer än 10 kilo. Det kan jag garantera och lova dig!

4. Motstånd och rädsla
Ett effektivt sätt att motverka dina anställdas rädslor är att uppmärksamma och uppmuntra dem. Du bör utnyttja alla möjligheter till att skapa en kultur i din omgivning där det är okej att misslyckas. Att skapa en sådan kultur gör märkligt nog att det uppstår färre misslyckanden. Jag går så långt att jag tycker du ska belöna misslyckanden. Jag vet ett byggkonsultföretag som tävlar för att hitta fel i sina konstruktionsritningar.

När misslyckanden väl uppstår beror det oftast på att du som ledare inte har en plan för hur du ska göra när något går fel. Jag tycker det engelska uttrycket ”If you fail to plan you plan to fail” är viktigt att tänka på.

Nästa del av min artikelserie handlar om att sluta belöna medarbetare med pengar.
I första delen berättade jag om fyra viktiga grundpelare i ledarskapet.

Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist

Författare, föreläsare & chefscoachBrainscan AB
Thomas Lundqvist är författare, uppskattad föreläsare och chefscoach. Just nu är han aktuell med nya boken "Lätt att leda" och har tidigare varit nominerad till Årets HR-bok 2013 med titeln "Bli en bättre ledare och chef – en praktisk handbok för att utveckla ditt ledarskap". Thomas har en bakgrund inom McDonald's och som prisad VD för Junibacken.
Thomas Lundqvist

@BrainscanAB

Expert within #sales & #management. Author of bestselling books in Sweden. Ledarskapsexpert och författare.
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist

Senaste inlägg av Thomas Lundqvist (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny