Hem » employer branding, läsvärt

Employer branding börjar alltid inifrån!

Av den 12 oktober 2013 5 650 visningar
REAKTIONER

employer branding - kultur

EMPLOYER BRANDING. Oavsett om ni baserar varumärkesbyggandet på befintlig kultur eller om siktet är inställt på att förändra den, så börjar employer branding-arbetet alltid hos er viktigaste resurs: medarbetarna.

Häromdagen deltog jag i konferensen ”Äntligen måndag”, arrangerad av vår partner Great Place to Work på Hotel Rival i Stockholm. Själv föreläste jag om hur man kan använda sociala medier för att kommunicera ut sin arbetsplatskultur – och därigenom attrahera rätt kandidater till sin organisation.

Jag hade också förmånen att lyssna på andra talare. Bland annat en marknadschef som föreläste om tio välkända principer för employer branding-arbetet, illustrerat med egna exempel. Så långt allt väl.

Autencitet och transparens
Men trots att jag själv har en gedigen bakgrund i reklambranschen, provocerades jag av hans rena marknadsperspektiv på employer branding. Särskilt av svaret på en direkt fråga från en åhörare: att man måste låta någon utifrån (underförstått en reklamkonsult som han själv) ta fram varumärkesplattformen.

Jag gillar inte alls förespråkandet av employer branding som något utifrån skapat och påklistrat! Det känns förlegat i dessa tider när autencitet och transparens är A och O.

Storytelling som berör
Och storytelling i employer branding-sammanhang handlar i min värld inte om snyggt konstruerade historier kring företagsnamnet. Utan om emotionell kommunikation via människor inifrån organisationen. Om autentiska berättelser som betytt mycket för den enskilde medarbetaren – och därför också berör andra.

Här är ett strålande exempel på vad jag menar. En underbar liten film från Sundbybergs kommun som jag spelat upp under mina senaste föreläsningar, bl a på just Äntligen måndag. (Föga förvånande är det storytellergurun Matts Heijbel som vaskat fram detta guldkorn. Läs mer om hans metod här.)

Varumärkesbyggandet måste först förankras hos medarbetarna
För att skapa ett framgångsrikt employer brand måste HR definiera vilken slags kultur, vilka värderingar och vilka beteenden som bidrar till att förverkliga organisationens mål. Men denna vision måste först och främst vara ordentligt förankrad hos de egna medarbetarna i nuvarande organisationskultur! Detta gäller oavsett om ni baserar ert varumärkesbyggande på befintlig kultur eller om siktet är inställt på att förändra kulturen.

Så jag kan inte nog poängtera att employer branding-arbetet måste börja i rätt ända: hos medarbetarna själva. Och med dem som kan medarbetarna bäst: HR.

Därför var det också befriande att under samma konferens höra McDonalds personaldirektör Lotta Björk berätta hur de lät sina ungdomar vara med och bestämma vad som skulle lyftas fram i arbetsgivarerbjudandet. Eller hur Spotify involverade personalen i sitt stora värderingsarbete.

HR + marknad = sant
Sedan kan – och bör – förstås HR ta hjälp av duktiga marknadsmänniskor inhouse eller utifrån när det gäller att formulera och kommunicera arbetsgivarerbjudandet på ett proffsigt sätt, arbeta strategiskt med målgruppsanalyser, välja rätt kanaler och så vidare. HR och kommunikation/marknad måste samarbeta och dra nytta av varandras olika kompetenser för ett bra slutresultat! Det har jag, med min erfarenhet från båda världar, envist hävdat i flera år.

Jag blir extra glad varje gång representanter från båda avdelningarna anmäler sig till någon av våra employer branding-relaterade utbildningar. Och över initiativ som Lunds kommuns gemensamma nätverk för HR och kommunikation, läs och inspireras! Missa heller inte Anna Mindelöfs tidigare artikelserie om sitt interna employer branding-arbete. Del 1 hittar ni här.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny