Hem » org & ledarskap

Kamratfostran odlar förlegat ledarskap

Av den 13 september 2013 11 kommentarer 5 161 visningar
REAKTIONER
ORGANISATION & LEDARSKAP. Lundsbergs kamratuppfostran odlar ett föråldrat ledarskap baserat på hackordning, menar Kaj Stenman och drar paralleller till dagens rädda organisationer.

Du som följt medias rapportering om Lundsberg vet att det i huvudsak har handlat om tre saker: en fruktansvärd incident med ett strykjärn, stängningen av skolan och att den åter öppnats.

Nu heter det att man måste få kontroll på situationen och de äldre elevernas agerande. Det är skolans sista chans! Kamratuppfostran försvaras till tänderna trots att vittnesmål om dess hemskhet basuneras ut allt oftare från tv-sofforna.

Alla verkar envist missa det fundamentala problemet: att äldre elever ”uppfostrar” yngre elever till sina spegelbilder i en förlegad och för länge sedan föråldrad modell.

De äldre eleverna borde i stället ta hand om de yngre eleverna. De borde hjälpa dem till rätta, hjälpa dem med läxorna och finnas där med empati och förståelse för att det stundvis kan vara svårt att vara separerad från sin familj. De äldre eleverna borde genom sitt föredöme forma nya elever till att bli duktiga på att ta hand om varandra och hjälpa varandra att bli framgångsrika.

Ledarskapet som nu odlas på Lundsberg präglas av hackordning och hierarkiska strukturer. Det skapar ledare som är specialiserade på att hitta svagheter hos andra individer. En sofistikerad form av mobbning.

Det är samma ledarskap som finns i dagens rädda organisationer, där man antingen är IN eller OUT. Där olikheter fortfarande är hotande och det bara finns ett sätt att göra saker. Om du arbetar i en sådan organisation bör du fråga dig själv: vem blir jag om några år om jag stannar kvar och så att säga ”lär mig spelet”?

Vi måste alla söka oss till arbetsplatser där vi tar vara på varandras talanger och resurser. Ett ställe där alla har bestämt sig för att utvecklas och ta nästa steg tillsammans. Inte för att det gamla var fel. Utan för att det ligger i vår natur och vårt innersta väsen att vilja vara bättre och bättre. Även som människor.

Kaj Stenman

Kaj Stenman

Ready for anything
Alla vet hur man gör en bra teoretisk plan, konsten är att få det att inträffa i verkligheten! Kaj Stenman har varit ledare i många år, bl a som vd, försäljningschef och marknadschef. Just nu är han IT-chef i Jönköpings kommun, med uppdraget att skapa kundorientering i verksamheten.
Kaj Stenman

@43feet

Livet är en direktsändning hela tiden, det LIVE! Även om det är komplicerat stundvis finns det alltid en bästa lösning. Ta den!
Kaj Stenman
Kaj Stenman

Senaste inlägg av Kaj Stenman (Se alla)

Print Friendly

Tags: , ,

11 kommentarer »

  • Wille skriver:

    Hej Kaj!

    Jag är själv gammal Lundsbergare.

    Jag är även chef för en avdelning med flera duktiga och engagerade arbetare. Jag arbetar sedan 3 år på ett svenskt företag som är världsledande i sin bransch, och som hyllas för både sin framgång och sin företagskultur – som anses ”exemplifiera varumärket”. Eftersom det går fort – mycket fort- i vårt arbete behövs duktiga, engagerade medarbetare med varierande kunskaper som vågar ta beslut själva, vågar göra misstag och som delar med sig av sina erfarenheter.

    Jag är en ”kulturambassadör” på företaget och alla oberoende och anonyma 360-utvärderingar jag har deltagit i visar att jag åtnjuter stort företroende, att jag ser alla medarbetare, utmanar dem på ett sätt att få dem att växa och skapar en positiv arbetsmiljö. Sammantaget anses jag vara en god och respekterad chef och ledare.

    Dina åsikter om Lundsberg är helt missriktade, och jag uppfattar tyvärr blogginlägget som ett sänt att använda ett aktuellt ämne för att väcka intresse bland läsarna.

    Du verkar envist tro och vilja förmedla att kamratuppfostran på internat handlar om förtryck och pennalism i en negativ kultur. Har du inga andra källor än media, Jan Guillou och andra aspirerande författare kan jag förstå dig. Men skulle verkligen 200 elever, 400 föräldrar och 80 engagerade lärare och anställda vilja skapa och försvara en sådan giftig miljö? Nej, verkligheten är en annan, och jag vill slå ett slag för den – speciellt eftersom du och andra s k experter tyvärr envisas med att propagera en bild som helt enkelt inte stämmer.

    Hur är det då på Lundsberg? Jo, låt mig låna lite från dina egna ord:

    De äldre eleverna tar hand om de yngre eleverna. De hjälper dem till rätta, hjälper dem med läxorna och finnas där med empati och förståelse för att det stundvis kan vara svårt att vara separerad från sin familj. De äldre eleverna kan – genom sitt föredöme – forma nya elever till att bli duktiga på att ta hand om varandra och hjälpa varandra att bli framgångsrika.

    Lever man 30 ungdomar i olika åldrar under samma tak i 2-4 skolår lär man sig samarbete, tolerans, och respekt. Olika personligheter och karaktärer samsas och lär sig från varandra. Man tar ansvar, ges ansvar och växer på så sätt. Det går inte att ”spela en roll” – man lära känna varandra mycket väl. (Detta skapar vänskap för livet, tvärs olika åldrar) Självklart finns det konflikter, utmaningar, och individer som visar sig vara rötägg – precis som livet i stort. Man gör det bästa av situationen, med stöd från äldre, lärare eller andra vuxna som är engagerade och inkluderande.

    Jag är glad, har positiv människosyn, sporras av att växa som människa och av att hjälpa andra växa. Jag tar ansvar, ger ansvar och älskar när ett team kan flytta berg. Jag har integritet, rättvisepatos och är orädd. Och det har jag – och många av mina livslånga vänner – till stor del Lundsberg att tacka för.

    Tack för ordet,

    Wille

    • Annika Ahnlund skriver:

      Tack för din kommentar, Wille.
      Bl a DN har tagit del av Skolinspektionens omfattande material och skriver mer nyanserat:
      ”Det finns inget skäl att misstro de elever som säger att de älskar sin skola och som nu är djupt bedrövade över att den stängts. Helt säkert är det många som har upplevt tillvaron på Lundsberg som trygg. Men lika säkert är att många inte har känt så. Det tycks ha varit slumpen som fått avgöra. På vissa elevhem har stämningen varit god, de äldre eleverna har tagit rollen som omsorgsfulla storasyskon. På andra delar av internatet, särskilt på några av pojkhemmen, har eleverna varit utlämnade åt den tradition som gett de äldre makt att utnyttja de yngre.”
      http://www.dn.se/ledare/huvudledare/nar-grunden-ar-rutten/

      Vidare kan man faktiskt ha en uppfattning om kamratfostran även om man inte själv gått på Lundsberg. T ex från det militära.

      Mvh//annika

    • Patrik Nordkvist skriver:

      Är inte problemet frånvaron av vuxna. Begreppet kamratuppfostran får mig att tänka lite på Flugornas herre. Det fungerar helt enkelt inte. Barn och ungdomar är generellt inte mogna att ta hand om att uppfostra en annan individ. Här behövs primärt en förälder och om inte denna kan eller klarar av att uppfostra sitt barn behövs en annan vuxen. Både för att ge stöd och faktiskt säkerställa ordning och säkerhet för alla.

      Du skriver själv ovan man gör det bästa av situationen. Enligt min mening skall inte barn tvingas att göra det bästa av situationen. Detta bekräftar min bild av att de vuxna inte är närvarande i tillräckligt stor omfattning.

      Att det sedan fungerat bra i många fall och många har haft en bra skolgång betvivlar jag inte. Annars hade troligen Lundberg stängts mycket tidigare. Men som koncept tror jag inte på kamratuppfostran.

  • Anna M skriver:

    Hej!

    Vad intressant att höra att det är nagon som faktiskt star upp för att Lundsberg varit en bra skola.

    Det här inlägget är riktat direkt till dig Wille som skriver att den bild som media ger är felaktig. En skola där rektor, föräldrar o andra elever blundar för att andra elever blir utsatta för direkt mobbing och du hävdar att det är en bra skola?

    Hur kan nollning system där ungdomar ”uppfostras” av andra ungdomar vara bra? Hur kan det vara ok att ledningen blundar för det här, för att det är en del av en överklass kultur som vi som inte gatt där inte förstar oss pa?

    Vi kan ju lätt jämföra arbetsmiljön för de här ungdomarna med en arbetsplats. Skulle det vara ok som lite onboarding process att vi bränner vara anställda med strykjärn för att de ska lära sig hur det fungerar? Inte riktigt va? Kallas för misshandel o borde polisanmälas o personerna ifraga ska ha skriftlig varning o antagligen skickas ifran arbetsplatsen.

    Känns lite lätt ”Röd kod” varning här, vi haller ihop som vanligt o säger inte som det är sa kan vi fa fortsätta nagra ar till.

    För mig later hela försvarstalet alldeles alldeles galet. Borde inte du som gatt där beskriva hur det var da och sedan förklara att du inte alls star bakom det som kommit fram i ljuset nu?

    Patrik, jag önskar sa att du hade rätt, kanske kan det vara sa att eftersom väldigt manga av de personer som bestämmer i Sverige idag faktiskt har gatt pa Lundsberg o därför inte har tillräckligt med mod att säga att det inte var bra?

    //Anna

    • Patrik Nordkvist skriver:

      Läst din kommentar Anna och jag tror inte det är så förvånande att många säger att de haft en bra skolgång på Lundsberg.

      Mobbing handlar ju ofta om att ett par individer utsätts. Det är ett par individer som är drivande i mobbingen och den stora massa ser passivt på för att inte riskera att själva råka illa ut.

      Detta gör nog att många ser det som de hade en bra skolgång för de inte själva drabbades.

      Problemet på en internatskola blir ju att de utsatta är så otroligt mer utsatta, då de är tvingande att spendera all sin tid med de andra eleverna. Frånvaron av vuxna gör detta ännu värre då de individer som driver mobbingen får härja fritt.

      Så därför tror jag att det är många som upplevt sin skolgång som bra. Sedan är jag övertygad om att du har rätt i att det är många som väljer hålla tyst.

      • Anna Mindelöf skriver:

        Hej

        Mobbning handlar om att det är ett par individer som utsätts och att de vuxna ofta inte gör nagonting.

        Det är sant barn pa internatskola är väldigt utsatta det är barn generellt därför är det sa viktigt att det finns vuxna som inte bara pratar om att skapa en trygg miljö utan ocksa är goda förebilder o ser till att det blir en trygg miljö.

  • Wille skriver:

    Hej Anna!

    Som jag antyder i mitt första inlägg till Kaj: hade jag läst och trott allt som står i media om Lundsberg, alla ”experter” som uttalar sig tvärsäkert med sin egna speciella uppfattning i frågan (som på denna blogg) eller kanske tittat på Jan Guillou sitta bredbent i en TV soffa och snacka ”Ondskan”- så hade jag själv stått i första ledet för att stänga skolan. ”Pennalism som affärsidé”, ”Kuvande uppfostran” -hur skulle någon kunna försvara en sådan hemsk institution?!

    Jag har alltså egen erfarenhet från Lundsberg (4 år), jag har besökt skolan flera gånger efter studenten, jag känner föräldrar som har barn på skolan nu, och jag är i kontakt med barn som går på skolan nu. Jag hävdar att jag har mer information än de flesta andra som har åsikter eller synpunkter i frågan.

    Jag står därför i ledet som försvarar skolan. Men jag försvarar absolut inte mobbning, pennalism, eller någon annan form av kränkande behandling. Det gör självklart inte skolans ledning, lärare, personal, 200 elever eller 400 föräldrar heller. Istället försvarar jag en mycket bra skola med små klasser, studiero, bra studieresultat, specialistkompetens, stort engagemang bland elever och lärare samt ett internat med förutsättningar att skapa vänner för livet, tvärs alla åldrar. Den skola som också eleverna står upp och försvarar.

    Det stämmer absolut att alla inte trivs på Lundsberg. Är det unikt i Sverige? Ska skolan läggas ner för det? Senaste enkäten från 2013 visar att 98% trivs och är trygga på Lundsberg. Hur står sig andra skolor i den jämförelsen?

    Patrik, du har nog delvis rätt i din observation: De som faktiskt inte trivs på Lundsberg, upplever det svårare. Men det finns olika anledningar att inte trivas, flera nog inte beroende på skolan. Och tvärtom, det finns många barn som vantrivs på sin ”vanliga” skola och istället stortrivs på Lundsberg. Men nej, mobbning ”härjar inte fritt” – inte ens enligt Skolinspektionen. Det finns gott om vuxna på skolan och internatet, men självklart finns tillfällen där ungdomarna inte är under direkt uppsikt. Inget ovanligt för tonåringar i Sverige.

    Ja, det har tyvärr hänt kränkande incidenter på Lundsberg. (Vad jag än säger här kan/kommer det tolkas fel) Tyvärr kan man inte helt undvika eller garantera att saker inte händer när människor är inblandade, varken på Lundsberg eller någon annanstans. Det är fortfarande oacceptabelt, och skolan har ett förbättringsarbete kvar. Så är det när man jobbar med en nollvision. Men att det skulle vara missförhållanden satt i system, som antingen uppmuntras eller ignoreras (olika beroende på olika tyckare) av skolledningen , elever och föräldrar är en fullständig myt. Skolans har tvärtom en tydlig och positiv värdegrund som de lägger stor möda på att befästa, och har själv skyndsamt anmält incidenter mm till Skolinspektionen.

    Vad gäller ”överklassbeteende” (ditt ord Anna): jag har ingen aning vad det ens betyder för dig, eller hur/varför det skulle vara relevant i sammanhanget. Förklara?

    Min alldeles egna observation i ”Fallet Lundsberg” är att av olika (mer eller mindre förståeliga) anledningar, har skolan hållit en låg profil i media. Att det dessutom är en liten skola med annorlunda upplägg (internat) och få känner Lundsbergare, bäddar det för mytbildningar, missuppfattningar och – håll i er! – mobbning av Lundsberg. Händelser – som i sig är oacceptabla – har löst ut ett mobbeteende bland utomstående.

    Jag har tyvärr inte sett mobben rycka ut här vid nollning, t ex: http://sessano.blogg.se/2010/august/bilder-fran-nollningen-igar.html
    http://essabessa.blogg.se/2007/august/sista-kvallen.html
    Två grova, kränkande nollningar med sexistiska inslag bland 15-åringar.

    De vidriga saker som Lundsbergs elever, föräldrar och personal har kallats i media, på twitter och i bloggar av just de som säger sig vilja motverka mobbning och kränkande behandling är i sig sorgligt. Och att ingen stannar upp och frågar eleverna själva vad de vill är ytterligare ett tecken på mobbmentalitet där ansvar och konsekvenser ska utkrävas i första hand, fakta och verklighet kommer i andra hand. Det har hänt förut, läs länkarna nedan.

    Lundsberg har mycket kvar att bevisa och förbättra. Varje incident är ett misslyckande. Men Lundsberg skall bli Sveriges bästa skola, alla kategorier. Och det finns förutsättningar för det.

    Med vänliga hälsningar, Wille

    PS

    Långt svar, Anna! Om du orkar – skulle jag uppskatta om du läste följande (Googla rubriken om länkarna tas bort):

    – SvD ”Skandaler avskärmar synfältet” http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/skandaler-avskarmar-synfaltet_8474934.svd
    – ”Vårdfokus: DN har fel om Carema-skandalen” http://www.dagenssamhalle.se/debatt/vardfokus-dn-har-fel-om-carema-skandalen-2625
    – ”Skolinspektionens agerande är märkligt” http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skolinspektionens-agerande-ar-markligt_8513986.svd
    – ”Rättsväsendet som Sämst när det gäller” (Om fallet Thomas Quick): http://www.corren.se/asikter/charlottaskronika/rattsvasendet-som-samst-nar-det-galler-6299537-artikel.aspx

  • Anna Mindelöf skriver:

    Hej Willie

    Självklart är det sa att bilden som media ger inte är alldeles sann, det finns egentligen lika manga sanningar som individer.

    Vad jag menar med överklassbeteende är att kamratfostran är nagot som förekommer pa flera internat skolor inte bara Lundsberg och att det skulle vara en tradition att skicka sina barn till internatskolor just bland överklass/höginkomst tagare. Jag menar vidare att just för att det är en gammal anrik skola där manga av vara ledare i samhället gatt och dit diplomater o höginkomst tagare skickar sina barn sa är det ”mer ok” och det maste hända rätt allvarliga saker innan skolinspektionen eller andra instanser reagerar.

    Jag förstar att du reagerar pa alla asikter kring det här men det är ju fakta att det hänt saker där som inte ska förekomma pa nagon skola överhuvudtaget. Det är ju lite tragiskt att media bara riktar sin uppmärksamhet mot just Lundsberg finns säkert andra skolor som ocksa behöver en närmare granskning.

    Jag förstar fortfarande inte varför du försvarar Lundsberg. Det spelar ingen roll att du känner elever som gar där och har gatt där själv. Du refererar till en värdegrund o att de är jätteduktiga pa att leva den även om de har en bit kvar. Det är jätte bra att de har skapat en värdegrund, men det är precis som det är med allt med värderingar, spelar INGEN roll alls vad du säger o vilka processer du sätter upp om inte ALLA har förstatt o efterlever det.

  • Wille skriver:

    Hej Anna!

    Jag förstår uppriktigt sagt inte vart ditt resonemang om ”överklassen” leder – är det ett säreget folkslag, gemensam religion eller kanske en diagnos där man som kännetecken utsätter sina barn för aga och övergrepp i samförstånd med tusentals andra? Är ”diplomat” ett skällsord för dig, och representerar de också en homogen grupp med onda avsikter? Och de på LS som inte passar in på din definition av ”överklass”, vad ska vi sätta för etikett på dem?

    Retoriska frågor – hoppas jag. Men det är just dessa svepande, oförankrade åsikter och onödiga invektiv som förstör en konstruktiv diskussion och befäster positioner och perspektiv. Medias roll är betydlig i sammanhanget.

    Lundsberg fick senast i våras godkänt av Skolinspektionen för sitt omfattande värdegrundsarbete, inkl rapporteringssystem för incidenter. Det är fel att antyda att det bara är ord på papper.

    Ja, jag försvarar Lundsberg, men försvarar absolut inte mobbning, övergrepp eller kränkning (eller de som utför/försvarar/skyddar det). En viktig distinktion som skapar förutsättning att diskutera och resonera kring den enskilda händelsen, men också att sätta den i perspektiv i ett större sammanhang: ”Vad hände, varför och hur kan det förhindras i fortsättningen?” Så ska väl alla problem hanteras?

    Åter till blogginlägget: Den är svepande och ogrundad, inte baserade på data eller konkreta verkliga exempel och befäster myter. Överfört till HR och ledarskap: det skulle inte vara accepterat om en chef lade sig på motsvarande nivå i ett personalsamtal. Ska hen inte vara förberedd, saklig, ärlig och konstruktiv i kommunikationen med sina medarbetare?

    • Anna M skriver:

      Hej igen

      Klart är i varje fall att vi tycker väldigt olika. Tycker det är rätt intressant.

      Självklart har jag precis som manga andra människor fördomar. Bade om överklass personer, eller snarare om överklass beteende och om andra saker. Men det här svaret handlar ju inte alls om mig, det handlar om vilket beteende som är ok i en skolmiljö.

      Det är möjligt att du tycker att mitt inlägg är svepande o ogrundat, självklart haller jag inte med.

      Men fortfarande, ALLA skolor behöver jobba med sina värdegrund precis som med sitt ledarskap. Det anser jag att de flesta företag behöver göra ocksa! Du är chef pa ett företag o är en kulturambassadör där är väl det jättebra, men det bevisar ju inte att Lundsberg är en bra skola, eller?

      Jag lämnar den här debatten nu. Jag önskar Lundsberg lycka till med sitt arbete med sin värdegrund o hoppas att de anställer en rektor som inte tillater mobbing eller vad vi nu ska kalla de omskrivna incidenterna, en rektor o en ledning som skapar en värdegrund pa ett papper som de sedan lever genom att vara goda förebilder och förbjuda o motverka nollningar.

  • Annika Ahnlund skriver:

    Och därmed stänger vi denna debatt.
    //redaktören

Meny