Hem » rekrytering

Så hittar du kandidaterna via Facebook Graph Search

Av den 30 augusti 2013 3 185 visningar
REAKTIONER
digital rekrytering
REKRYTERING & SOCIALA MEDIER. Jobbar du aktivt med att uppsöka jobbkandidater på nätet? Då kan Facebook Graph Search vara verktyget för dig!

Inför fjärde kurstillfället av vår uppskattade utbildning Rekrytering 3.0, har Michelle Rea och jag tittat närmare på nyheter och trender inom social rekrytering och employer branding.

En av de stora nyheterna är Facebooks supersökfunktion ”Graph Search”. Den visas som ett sökfält överst på alla Facebooksidor och är tänkt att underlätta socialt nätverkande. Funktionen introducerades så smått i vintras, gjordes tillgänglig för amerikanska användare i augusti och rullas nu successivt ut till övriga världen.

Kraftfullt verktyg för search
Precis som tidigare kan man söka efter vänner och sidor via namnet, samt använda enkla fraser för att hitta specifika intressen, bilder, platser med mera. Men dessutom har Facebook en uttalad ambition att göra Graph Search till ett kraftfullt verktyg för både jobbsökare och rekryterare/researchers. Genom att söka på parametrar som titel, ort och arbetsgivare kan man hitta – och kontakta – potentiella kandidater som passar in på de aktuella jobbkriterierna.

Jag testade till exempel att skriva in ”HR Managers in Stockholm, Sweden” och fick upp en lång lista med intressanta personer. Här går det att vara kreativ i sökandet och kombinera flera parametrar för att få fram spännande kandidater. Här nedan ser du Facebooks egna tips för rekrytering via Graph Search (klicka för större bild).

Facebook Graph Search för rekryterare

Hur aktiverar man Graph Search?
Dessvärre är funktionen än så länge främst tillgänglig för amerikanska fb-användare. Detta går att komma runt genom att byta användarspråk: Gå in under ”kugghjulet” (inställningar) på din profilsida, välj kontoinställningar och redigera ”språk” på sista raden till ”US English”. Vips så har du GraphSearch-fältet synligt längst upp och kan börja testa med olika sökkriterier!

Facebook kontra LinkedIn
Vad är då fördelen med Facebook Graph Search jämfört med LinkedIns sökfunktion? Det ena utesluter förstås inte det andra. Men Facebook har trots allt cirka fem gånger fler användare än LinkedIn – de flesta dessutom betydligt aktivare än på LinkedIn. Sökfunktionen känns också mycket enklare på Facebook och är helt gratis, medan LinkedIn begränsar sökresultatet för icke-betalande.

Fler tips inom digital rekrytering får du på vår utbildning Rekrytering 3.0 »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny