Hem » arbetsmiljö

Ärligt ledarskap motverkar psykisk ohälsa

Av den 3 juni 2013 3 485 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ OCH HÄLSA. Genom ärlig och kärleksfull involvering av medarbetarna i effektiviseringsarbetet, tillvaratar man den kollektiva intelligensen – och motverkar psykisk ohälsa. Det menar vår gästbloggare Dagmar Forne.

Kärleksfullt ledarskap
Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M) anser att människor med psykisk sjukdom ”behöver den struktur i tillvaron som arbetet ger”. Ministern utgår alltså från att det inte är arbetet som orsakar ohälsan. Har du jobb ska du vara tacksam och lojal och inte sjukskriva dig för minsta krämpa – för inte kan man väl bli sjuk eller olycklig av att jobba?

Jag hävdar att det kan man visst!

När företagen försöker hålla resultatet uppe genom stenhård koll på personalkostnaderna, blir medarbetarna oroliga för sina jobb. Företagsledningar som står inför kravet på effektiviseringar kan då göra på två sätt: Spela med öppna kort – eller mörka processen så långt det går.

Så här går det ofta till:
Efter en tid av rykten ställs de anställda inför faktum:
– Stina och Emil får gå, Ahmed och Ivar omplaceras, deras arbetsuppgifter fördelas på de fyra som är kvar på avdelningen…
Detta utan närmare förklaring än: ”det går dåligt” eller ”vi har inte nått budget”.

Mer sällan går det till så här:
Företaget har lönsamhetsproblem. Ledningen informerar alla på ett tydligt och relevant sätt om hur företaget går. De talar klarspråk om vilka parametrar som påverkar företagets resultat.

Sedan bjuder de in medarbetarna att diskutera lösningar. De flesta människor går ju till jobbet för att de vill göra ett bra jobb. Därför vill de också bidra till en lösning.

Otydlighet skapar ohälsa
Ett nyckfullt och otydligt ledarskap är en grogrund för psykisk ohälsa. Arbetsgivare som inte är ärliga mot sina medarbetare skapar en otrygg arbetsplats, där den enskilde inte får grepp om vilka spelregler som gäller. Arbetsrelaterad psykisk ohälsa bottnar allra djupast i brist på tillit.

Företagen kan och bör ta sitt ansvar för medarbetarnas psykiska hälsa. Det behövs ett ärligare och mer kärleksfullt ledarskap! På så sätt skapas arbetsplatser där ledningen ser vad medarbetarna gör. Där cheferna ärligt tackar för goda insatser eftersom de förstår vad jobbet kräver. Och där medarbetare inte straffas inför arbetskamrater och överordnade.

Några råd för att förebygga psykisk ohälsa hos medarbetare:

  • Var ärlig och tydlig i all kommunikation, inåt och utåt.
  • Undvik att lämna negativa besked på fredagar, inför långhelger, eller semester.
  • Låt medarbetare komma på lösningar i stället för att kommendera dem.
  • Betrakta medarbetarna som en tillgång i krisläge – släpp loss den kollektiva intelligensen.
  • De som blir kvar efter en nerdragning får en tuffare arbetssituation. Hjälp dem att klara situationen genom att exempelvis ge dem större frihet att lägga upp arbetet eller ge dem bättre arbetsredskap.
  • Visa äkta tacksamhet för goda insatser.
  • Använd aldrig hot, lögner eller smicker

Ett exempel på ärligt och kärleksfullt ledarskap är HR-chefen som kände att lojalitet och arbetsglädje inte kan tas för givet. Han skapade ett medarbetarprogram som bygger på introspektion. Läs mer i Dagens Handels blogg »

Dagmar Forne
Dagmar Forne är reporter på Dagens Handel, där hon bl a skriver artiklar och bloggar om HR-relaterade ämnen.
Dagmar Forne

@dagmarforne

Senior reporter at Dagens Handel. Subjects: trade, retail, logistics, diversity, HR, design.
Dagmar Forne

Senaste inlägg av Dagmar Forne (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny