Hem » employer branding, läsvärt

Så matchar du talangerna på nätet år 2013

Av den 19 april 2013 2 kommentarer
44 Flares Facebook 22 LinkedIn 20 Twitter 2 Google+ 0 Email -- 44 Reaktioner ×
EMPLOYER BRANDING & SOCIALA MEDIER. Slaget om talangerna står på nätet. Det gäller att finnas där kandidaterna finns och framför allt att anpassa kommunikation och rekryteringsförfaranden därefter.

tummen upp social medierEmployer branding handlar om marknadsföring. Vill vi nå ut med vårt arbetsgivarerbjudande till unga talanger måste vi först och främst förstå vår målgrupp och dess förväntningar på oss.

OTaC Study 2013
Till god hjälp för ökad förståelse finns Potentialparks globala undersökning Online Talent Communication (OTaC) Study 2013. I Europa undersöktes 19.551 unga akademikers inställning till Internet och social & mobil rekrytering. Man testade också 137 arbetsgivares närvaro online. Resultatet visar att talangerna ligger långt före arbetsgivarna i användandet av karriärsajter, sociala nätverk och en öppnare attityd till smartphones.

Företag att inspireras av
Allianz är det deltagande företag som är bäst i Europa 2013 på att svara upp mot talangernas förväntningar vad gäller onlinekommunikation i åtta viktiga kanaler. På andra och tredje plats återfinns Accenture och Roche. Bäst placerade bland de nordiska företagen är AstraZeneca på plats 26, följt av Novo Nordisk på plats 36 och ABB på 41:a plats.

Min kommentar: Vi i Norden har alltså en del att lära av de topprankade företagen. Det förvånar mig att vi inte riktigt har hängt med i den internationella utvecklingen. Vi svenskar är ju de flitigaste Internetanvändarna i världen med exempelvis 74 % unga kvinnor som använder Facebook dagligen.

”Match me if you can”
Vad är det då studenterna faktiskt förväntar sig av arbetsgivare år 2013? De är inte längre ute efter ”bara” ett jobb. Dagens kandidater söker ”the perfect match”. Därför förväntar de sig att potentiella arbetsgivare erbjuder en verklig inblick i verksamheten och ger dem personlig karriärvägledning i varje enskild kanal.

Karriärsajten = navet
Karriärsajten på den egna hemsidan är fortfarande den viktigaste informationskällan (79 %) för aktiva jobbsökare som söker svar på alla sina frågor om företaget, dess karriärvägar, organisationskultur och lediga tjänster. Med andra ord är det här man ska presentera hela arbetsgivarerbjudandet.

Men hemsidan är statisk och levererar sällan dagliga uppdateringar och personlig interaktion. Nästan alla arbetssökande (92 %) förutsätter därför att potentiella arbetsgivare dessutom finns på ytterligare minst en social eller professionell plattform.

”Tidigare har de nya kanalerna orsakat frågetecken kring de traditionella verktygens fortsatta roll. I år ser vi hur företag och jobbsökare börjat förstå de olika sociala mediernas roller och använder dem på ett mer konstruktivt och kompletterande sätt”, berättar Potentialparks vd Torgil Lenning.

Facebook = jobbsökarens vardagsrum
Facebook används mestadels för förståelsen av ett företag och dess kultur. Hela 66 % av talangerna förväntar sig att arbetsgivare har en karriärsida här så att de serveras inblickar i företagskulturen och tips på aktiviteter och lediga jobb direkt i sitt flöde.

Vad vill jobbsökare göra på Facebook?

  • 57 % hålla sig uppdaterad
  • 57 % delta i diskussioner
  • 54 % få insikter om företaget

”Karriärsajten kan liknas vid arbetsgivarens showroom, medan Faceook är jobbsökarens vardagsrum”, menar Julian Ziesing, chefsanalytiker på Potentialpark.

LinkedIn = verktyg för jobbsökning
Även karriärnätverket LinkedIn är en populär kanal, men fungerar mer som ett aktivt jobbsökarverktyg. 50 % räknar med att den potentiella arbetsgivaren är närvarande här, enligt undersökningen.

Vad vill jobbsökare göra på LinkedIn?

  • 83 % söka företag
  • 83 % söka lediga jobb
  • 81 % göra en ansökan

Min kommentar: Tänk på att många yrkesgrupper saknas på LinkedIn. Exempelvis hittar man designers på Dribbble och programmerare på Stackoverflow.

Den mobila revolutionen
Den tydligaste trenden av alla är mobilens roll som verktyg för rekrytering och kommunikation. Arbetssökande vill ha möjlighet att enkelt söka lediga tjänster via sina smartphones. Detta ställer krav på att arbetsgivare mobilanpassar sina karriärsajter eller utvecklar särskilda karriärappar, något som går trögt idag. Endast 110 av 694 arbetsgivare i den globala undersökningen har hängt med på detta område.

Min kommentar: Här vill jag poängtera vikten av att man kan söka tjänster via mobilen genom att koppla ansökan till sin LinkedIn-profil med ett enda klick. Det är ju inte alla som springer omkring med sitt CV som pdf-fil i mobilen…

Sammanfattningsvis:
Arbetsgivare som inte använder sig av flera kanaler kan missa mer än de tror. En haltande onlinestrategi kan försvaga företagets employer brand. Å andra sidan är det bättre att vara aktiv i några få kanaler som den huvudsakliga målgruppen finns i – än att försöka vara överallt.

8 lärdomar utifrån Potentialparks undersökning

  1. Var specifik, erbjud personlig vägledning
  2. Synkronisera er kommunikation online och offline
  3. Lär er förstå och ha ett tydligt syfte med varje kanal
  4. Se till att vara en spjutspets i er organisation
  5. Våga testa, göra misstag och förbättringar
  6. Engagera era följare i sociala medie-kanaler
  7. Var konsekvent, autentisk, ärlig och relevant
  8. ”Go mobile!” – med en tydlig strategi för det

PS. Vill du lära dig mer om hur ni bäst kommunicerar ert employer brand online? Anmäl dig till årets upplaga av vårt uppskattade seminarium om sociala medier för arbetsgivare. I år medverkar bl a Potentialpark med en spännande workshop.

FacebookLinkedInTwitterGoogle+Email
Dela med dig!
Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

Beteendevetare och entreprenör med många strängar på min lyra. Driver HRbloggen.se och fotograferar. http://t.co/csvkotUl35
Annika Ahnlund

Taggat: , , ,

2 kommentarer »

  • Anna skriver:

    Vilka 8 kanaler är det som onlinekommunikation gällde i?

    • Annika Ahnlund skriver:

      Så här skriver Potentialpark själva: ”The OTaC Overall Ranking covers employers’ performance across eight major channels: Career Website, Online Application, Social and Professional Networks such as Facebook, Twitter, LinkedIn, Xing and Viadeo, Blogs, Mobile Career Websites and Career Apps.”

      Varav man säkert tittar på något olika sociala och professionella nätverk beroende på världsdel och land. Exempelvis är Xing större än LinkedIn i Tyskland.

Kommentera gärna denna artikel!

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer raderas eller redigeras.