Hem » org & ledarskap

3 frågor för framgångsrik förändring

Av den 3 april 2013 En kommentar 4 758 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. Varför, vart och hur? Dessa tre frågor måste en förändringsledare uppmärksamma och hjälpa sina medarbetare att finna svaren på. Det skriver Mia Hultman i andra delen av vår artikelserie om framtidens ledarskap.

En sak vi kan vara säkra på är att förändring kommer att vara oss en ständig följeslagare. För en ledare är utmaningen att få förändringen att bemötas med öppna armar, att förändringen får fäste i vardagen och att den blir framgångsrik. Många bär nämligen med sig erfarenheter som bekräftar att förändring innebär allt annat än förbättring.

Frågan är: Hur blir jag en ledare rustad för förändring, som kan inspirera andra?
Svaret är: Du behöver uppmärksamma tre frågor och använda dessa i rätt ordning.

förändring - metafor tågstation

Fråga 1: Varför?
En vanlig metafor för att beskriva var i förändringsprocessen man befinner sig är tågmetaforen: Snart går tåget, ledarna sitter redan i förarhytten, vi andra har precis klivit på, några få står kvar på perrongen…

Tågmetaforen är tydlig men saknar det allra viktigaste: målbild och intention. Om perrongen är arbetsplatsen och det plötsligt kommer in ett tåg på stationen är det självklart att medarbetarna står kvar. Ingen vet varför de ska gå på eller vart tåget för dem.

För att få kraft och motivation att öppna upp för en förändring är den första fråga vi behöver svar på varför? Har jag svaret på varför vi ska byta affärssystem, varför vi ska byta kontor etc, då kan jag bidra med engagemang.

Fråga 2: Vart?
Det är inte frågan om utan när kaoset inträder i en förändring. Det är då du som ledare ska hjälpa dina medarbetare att lyfta blicken och se vart vi är på väg och hur det ser ut när förändringen är genomförd.

Det är som att bygga ett nytt hus. Du har hittat skogsgläntan där huset ska byggas. Men när bygget startar blir gläntan allt annat än vacker, den förvandlas till en byggarbetsplats. Då gäller det att hålla fast vid din vision att när bygget är klart kommer gläntan att vara långt finare än den var från början.

Som förändringsledare är det viktigt att du med hjälp av dina medarbetare målar upp bilden av ett attraktivt mål och färglägger den med ord, känsla och bild.

Fråga 3: Hur?
Det är här de flesta kör i diket. Hur? besvaras oftast med en handlingsplan som byter ut det gamla och sedan är man klar. Enkelt och konkret. Man gör exempelvis om schemat för att alla ska börja städa, berättar att ”nu ska vi ha fokus på kund istället för varan på hyllan”, eller börjar benämna kunden för gäst.

Men om verksamhetens och/eller individernas värderingar inte stämmer med det nya sättet att arbeta eller agera kan förändringen helt köra fast. Är städning ok för mig? Är våra kunder verkligen mina gäster? Kan jag vara stolt över att ”bara prata med kunder” eller att inte arbeta fysiskt med att lasta varor?

Framgångsnyckeln ligger i att skapa utrymme för samtal och reflektion, där allas åsikter tas på allvar. Som ledare behöver du inte ha alla svar, men du bör bidra med ramar som skapar tydlighet för den gemensamma värdegrunden, färdriktningen och målet. Svaren som ger förändringen värde, kraft och fäste hittas gemensamt. När du är öppen, ärlig och trygg i dina möten som ledare, det är då miraklerna händer.

Del 1 av Mia Hultmans artikelserie om framtidens ledarskap:
Framtidens ledarskap växer med värderingar

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

En kommentar »

  • Anna Mindelöf skriver:

    Hej

    ”Huret” är alltid det svaraste inte minst för mer seniora chefer som kanske inte alltid jobbar med HUR i vardagen.

    Själv körde jag lite i diket, tog en omväg eller vad jag kan säga när jag inför en större förändring för en avdelning talade om att Taget (the train) kommer att ga det här datumet och de som inte kliver pa kommer inte heller att kunna vara med sen. Inte världens bästa liknelse när du inte talar om VART taget faktiskt kommer att stanna, eller vilket är dess slutdestination samt vilken är anledningen till att just du ska kliva pa taget. So även om intentionen var god sa kan jag sammanfatta det med att det inte var lyckat utan skapade mer frustration än vilja till förändring. (Lite av en hotbild istället för visionärt helt enkelt)

    Anna

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny