Hem » org & ledarskap

Svenska chefer bäst på beröm

Av den 15 januari 2013 En kommentar 2 516 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. Sträck på er chefer! Ni är bäst i Europa på att uppmärksamma och berömma era anställda, visar en ny undersökning.

En undersökning från jobbsajten StepStone visar att Sveriges chefer är bäst bland en rad andra europeiska länder på att uppmärksamma och ge beröm till sina medarbetare. I Sverige får 41 % av de anställda erkännande för sina prestationer från chefen, följt av danskar och fransmän med 38 % respektive 35 %. Detta ska jämföras med snittet på 26 %.

– Brist på erkännande är inte bara demoraliserande för de anställda utan det kan också vara skadligt för ett företags resultat. Företag där personalen är underskattad riskerar att förlora kompetent personal som kommer att börja leta efter andra jobb. Anställda som uppmärksammas och får beröm blir mer motiverade och levererar ett högre värde till organisationen, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på StepStone.

Tyskland är det land där de anställda får minst erkännande. Endast 19 % av tyskarna säger att deras arbete uppmärksammas och omnämns av chefen.

Fotnot: Resultatet kommer från en webbenkät genomförd av StepStone i november 2012. Totalt svarade 4 400 respondenter från Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Holland och Sverige. I Sverige svarade 392 personer.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

En kommentar »

  • Niclas Rasmusson skriver:

    Låter bra att vi ligger i topp för beröm, fast hur bra är vi på balansen dvs att både ge ris och ros. Att helt enkelt utveckla varandra? Det viktigaste är att inse att beröm är en gåva till medarbetaren. Hur kul är det att gå till jobbet och ”slita” utan att någon ser det man gör? I de ledarskapsprogram jag rullar ut så är förmågan att få till en feedback kultur det som kräver mest. Att helt enkelt våga ge positiv och konstruktiv feedback till varandra. Kommentarer som jag känner inte honom/henne så bra är inte ovanliga. Klart vi tycker något. Om vi kan inse att feedback är en gåva och utbilda medarbetarna i att detta är syftet med feedbacken så kan vi starta en feedback kultur.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny