Hem » strategisk HR

Gemensamt nätverk för HR och kommunikation

Av den 14 oktober 2012 4 896 visningar
REAKTIONER
CASE. Samarbeten mellan HR och kommunikation ligger i tiden. Lunds kommun bestämde sig för att dra nytta av varandras kompetens genom att starta ett gemensamt nätverk. Helena Hornemark, utvecklingsledare på personalavdelningen, berättar mera.

Nätverk för HR och kommunikation - Lunds kommun
Första nätverksträffen den 6 september. Från vänster: Ingrid Ståhl, HR-konsult, Nina Månsson, hälsoutvecklare, Karin Thorssell, HR-konsult och Linnéa Merö, kommunikationsstrateg.

Det började med en försiktig nyfikenhet bland HR-folk kring kommunikatörens roll och kompetens. Kan vi lära av kommunikatörerna att nå ut med vårt budskap? Kan vi kanske ha nytta av varandras kompetens?

Tankarna på ett nätverk tog form i en arbetsgrupp med uppdrag att titta på olika sätt att utveckla kommunikationen hos personal- och HR-folket.

Två kompetenser samarbetar
Innan sommaren bjöd vi in både HR-folk och kommunikatörer till ett frukostmöte för att berätta om våra tankar på ett nätverk. Och nyfikenheten visade sig vara ömsesidig. Båda parter ser klara vinster med samarbete mellan våra båda kompetenser. Till exempel kan vi bli mer effektiva i att jobba med internkommunikation, kommunikativt ledarskap och introduktionsplaner om vi samarbetar

Personaldirektör Kenneth Wictor fanns också på plats på frukostmötet:
– Jag tror mycket på det här samarbetet. Vi är olika kompetenser men med mycket gemensamt. Bland annat utmaningen att nå ut till 9000 medarbetare genom 350 chefer, säger Kenneth.

Uppstart i september
6 september hade vi vår första nätverksträff. På agendan stod bland annat höstens och vinterns program, mingel och Klarspråk.

Under hösten och vintern fortsätter nätverksträffarna. Det kommer att handla om hur man når fram med sitt budskap – klarspråk och presentation. Vi kommer också att göra studiebesök i andra organisationer och bjuda in chefer till en träff på temat kommunikativt ledarskap.

Bakgrund
Våren 2011 påbörjade Lunds kommun ett kommungemensamt projekt kallat HR-strategi. Syftet var att se över behovet av HR-tjänster i organisationen – idag och framöver.

Projektet resulterade i arbetsgrupper som jobbar vidare med olika uppgifter. En grupp under namnet ”HR-kommunikation” fick i uppdrag att titta på olika sätt att utveckla kommunikationen hos personal- och HR-folket. Gruppen har bestått av flera HR-kompetenser och en kommunikationsstrateg som tillsammans föreslog:

  • att skapa ett nytt gemensamt nätverk för oss som jobbar med HR och Kommunikation
  • att nätverket ska syfta till lärande inom kommunikation (både för HR och kommunikatörer)
  • att lärandet ska ske utifrån konkreta vardagsutmaningar och bygga på allas aktivitet

Trend i tiden
Samarbeten mellan HR och kommunikation är ett hett ämne i kommunikationsbranschen, så våra tankar på samarbete är säkert ingen tillfällighet. Det känns roligt att vi nu omsätter tankarna i handling och att även andra yrkesgrupper har visat intresse för vårt nätverk.

Av: Helena Hornemark, utvecklingsledare på Lunds kommuns personalavdelning

Fotnot: Redan i december 2010 förutspådde HR-bloggens grundare Annika Ahnlund i tidningen Personal & Ledarskap ett utökat samarbete mellan HR och marknad/kommunikation. Det ligger helt i linje med dagens informationssamhälle och ökat fokus på affärsdriven HR och employer branding. Dela gärna med er av era eventuella samarbeten i en kommentar!

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny