Hem » rekrytering

Internetrekrytering #1: Boolesk sökning

Av den 15 oktober 2012 2 kommentarer 3 120 visningar
REAKTIONER
INTERNETREKRYTERING #1. Med över 2 miljarder sociala profiler på Internet gäller det för rekryterare och researchers att hitta de bästa potentiella kandidaterna – före konkurrenterna gör det. Välkommen till första delen av vår serie om Internetrekrytering.

Kandidatsökning på InternetAv dagens drygt 2 miljarder sociala profiler på Internet är det bara en bråkdel som återfinns på LinkedIn. Så hur hittar vi övriga 1800 miljoner potentiella kandidater på nätet?

En klassisk sökmetod som även rekryterare och researchers måste lära sig är boolesk sökning (boolean search).

Vad är boolesk sökning?

De logiska operatorerna AND, OR och NOT används för att söka igenom stora datamängder. Systemet uppfanns för över 100 år sedan av engelsmannen George Boole.

Man kan med fördel använda booleska operatorer vid kandidatsökningar via Google, CV-databaser, jobbsajter som Monster och karriärsajter som LinkedIn. Först och främst gäller det att tänka efter vad man egentligen letar efter och identifiera lämpliga sökord. Sedan kombinerar man sökorden med operatorerna AND, OR och NOT för att förfina sökningen.

AND

AND används när vi vill begränsa vår sökning genom att kombinera flera sökord till ett smalt resultat. Detta ger sökträffar som innehåller både X och Y.

Exempel: Vi går in på LinkedIn, eftersom vi vill rekrytera en ny VD för vårt online-spelbolag, som är en konkurrent till Bonnier och baserat i Stockholm. I den avancerade sökningsfunktionen skriver vi in media AND gaming AND Bonnier i keywords-rutan. Under Title skriver vi in CEO, väljer Current och lägger sedan till en postal code för Stockholm. Med denna sökning får vi fram 4 möjliga kandidater.

OR

Operatorn OR utökar sökningen och ger ett brett resultat genom att hitta kandidater som innehåller X eller Y.

Låt oss anta att vi kontaktade ovan 4 kandidater till vår VD-post, men samtliga visade sig vara upptagna på sina nuvarande positioner. Det innebär att vi måste utöka vår kandidatpool. Vi går tillbaka till LinkedIn, ändrar nyckelorden till media AND gaming och titeln till CEO OR VD OR MD. Detta utökar vår sökning till 43 möjliga kandidater.

NOT

Operatorn NOT begränsar sökningen till ett medelbrett resultat genom att hitta kandidater som innehåller X men inte Y.

Vi antar att de 43 sökträffarna ovan blir för många att sålla igenom. Vi vill därför utesluta kandidater som har arbetat med telekommunikation och e-handel. Så vi skriver i stället in media AND gaming NOT telecommunications NOT e-commerce. Detta minskar sökträffarna till 27 kandidater.

Observera att vissa databaser och webbplatser kräver minustecken (-) i stället för NOT. Till exempel skulle vi på Google behöva skriva in -telecommunications -e-commerce i stället för NOT telecommunications NOT e-commerce.

Kraftfullt verktyg för smarta rekryterare

De tre huvudoperatorerna AND, OR och NOT är kraftfulla verktyg vid kandidatsökning. De kan sedan kombineras med booleska modifieringar som *, ~, …, intitle:, filetype: och många fler.

Genom boolesk sökning kan rekryterare och researchers hitta potentiella kandidater som konkurrenterna inte finner. Vilket förstås är guld värt i konkurrensen om talangerna!

TIPS! Vill du lära dig mer om boolesk sökning och en rad andra verktyg, tips och tricks som gör dig till en stjärna på internetrekrytering? Missa inte vår grundkurs/workshop ”Rekrytering 3.0”! Läs mer och anmäl dig här »

Michelle Rea och Annika AhnlundOm skribenterna: Michelle Rea driver företaget Social Honesty och är en av Sveriges främsta experter på rekrytering via Internet och sociala medier. Hon har lång HR-erfarenhet från både USA och Sverige och har bl a haft ledande positioner inom Universum och varit delägare i sajten Workey. Annika Ahnlund är grundare och redaktör för HRbloggen.se och dess kanaler i sociala medier. I botten är hon beteende/personalvetare, HR-konsult och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.

Michelle Rea & Annika Ahnlund

Michelle Rea & Annika Ahnlund

Michelle Rea driver företaget Social Honesty och är en av Sveriges främsta experter på rekrytering via Internet och sociala medier. Hon har lång HR-erfarenhet från både USA och Sverige och har bl a haft ledande positioner inom Universum och varit delägare i sajten Workey. Annika Ahnlund är grundare och redaktör för HRbloggen.se och dess kanaler i sociala medier. I botten är hon beteende/personalvetare, HR-konsult och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Michelle Rea & Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Michelle Rea & Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

2 kommentarer »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny