Hem » employer branding

Intern Employer branding del 7: Employee engagement

Av den 23 maj 2012 3 kommentarer 2 375 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Anna Mindelöf fortsätter att blogga om det interna employer branding-arbetet på Universum. Just nu är de i full färd med att hålla workshops i syfte att öka medarbetarnas engagemang.

Employee engagement workshops

Vi är nu framme vid att hålla avdelningsspecifika workshops och i fredags var jag i Basel och träffade vårt Western Europe team. Det är den 6:e i ordningen av workshops, som alla kommer att vara klara innan sista maj. För varje workshop går vi igenom findings från ledningens Vision workshop, som vi hade för några veckor sedan. Jag ber om input i processen och frågar om de känner att de hör till den nya vision som vi har skapat. Är det något vi vill ändra?

Från vår Vision workshop ska vi skapa 5 cornerstones som är det som kommer att göra att vi tillsammans når visionen. Ledningsgruppen har tillsammans tagit fram de övergripande cornerstones och nu ska varje team tillsammans fylla dessa med gruppens och sina egna mål. Om du själv får skapa målen men känner att du är en del av en helhet – det jag gör finns det mening med, jag bidrar till helheten och att vi på lång sikt når vår vision – då skapas riktig mening i organisationen!

Har ni förresten lyssnat på ”the Golden circle” med Simon Sinek? Simon beskriver hur företag som kan skapa ”varför existerar vi” och få alla anställda att förstå det, kan sälja vad som helst. Folk köper ”why you do things, not what you do”. Den idén har jag byggt vårt visionsarbete på.

Engagement och empowerment
På engagement-sidan har vi kommit fram till att vi inte bara vill ha engaged personal. Vi vill ha empowered personal. Vad är det för skillnad, undrar ni kanske? Det är jättebra att ha engagerad personal, men vi vill att det engagemanget skall leda fram till någon form av handling och det innebär att vi behöver skapa ”empowerment.” Gå ut och gör någonting i organisationen, något som ingår i våra mål för att nå vår vision. Vi har satt ett mål; vid årskiftet 2013 vill vi ha nått 75% engagement i organisationen. Vi är redan där när det gäller några specifika frågor; t ex upplever våra anställda att det är stor flexibilitet från chefer när det gäller var man jobbar ifrån. Men generellt har vi en bit kvar innan vi når 75% i genomsnitt.

Under Basel-workshopen var det fullt engagemang och alla kastade sig över frågorna och diskuterade. Det är helt suveränt att jag inte ens behöver pusha. Alla – och då menar jag alla – har attityden att de kan och vill bidra. Massor med coola idéer om hur vi kan förbättra vår look and feel. En av idéerna jag tar med mig är att vi ska skapa en Universum-cover för laptops. Klart vi ska!

Vi har en intern fredagsvideo som skickas ut av vår VD, i all enkelhet får jag nog betona. Det gör det hela så kul tycker det här teamet. Förra veckan kom meddelandet från US, där Petter var för att lyssna på ett av våra större event Universum Award. Meddelandet spelades in i och skickades ”from a yellow cab”.

Vad har vi gjort så här långt?
Vi är nu halvvägs någonstans på resan att lyssna på personalens önskan om hur vi kan förbättra kommunikation, skapa en mer inspirational work environment, jobba med career planning etc. Vi har redan påbörjat förbättringar, men väljer några specifika gemensamma punkter som vi ska jobba extra med under hösten:

  • Vi håller på att bygga om vårt kontor i Stockholm, allt för att få en mer Universum-inspirerad miljö.
  • Vi håller på och bygger om vårt intranät. Det tar en himla massa tid och istället för att vara utan intranät under en längre tid så startade vi precis upp en alldeles egen sluten grupp på Facebook. Vi kallar den för ”We are Universum”.
  • På samma tema kör vi interna presentationer på våra Employer branding-dagar. Vi kör dessa dagar live på fredagar en gång varannan månad, det spelas dock in så att våra globala kollegor som sitter i andra tidszoner inte ska behöva gå upp i ottan eller vara kvar sent en fredagskväll för att se o lyssna på oss i Stockholm.

Fortsätt gärna följa vår resa till att bli världsledande inom Talang-industrin och att bli ett av världens bästa företag att jobba för! Jag är rätt säker på att alla ni som sitter där ute har massor av idéer om hur ni kan förbättra er organisation. Jag hoppas att detta gav ”fruit for thought”!

Anna

Anna Mindelöf

Anna Mindelöf

Head of Performance and Succession EMEAadidas group
Anna Mindelöf är f.d. personalchef på Universum Group med uppdrag att bygga företagets interna employer brand, att se till att företaget blir det de säljer, ”Building brands to capture talents”. Anna jobbade tidigare som HR Director på Adidas Group Norden - ett företag hon nu återvänt till. Hon brinner för att utveckla andra och är genuint intresserad av att fler arbetsgivare blir bra.
Anna Mindelöf

@AnnaMindelof

Bringing the best out of people is the key to success!
Anna Mindelöf
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

3 kommentarer »

  • Träningsglädje skriver:

    åh – intressant! tack för att du delar med mig. jag är också intresserad av just samma frågor, även om det inte är min bloggnisch. jag har däremot skrivit om det utifrån ett hälsoperspektiv, t.ex.: http://www.traningsgladje.se/2012/04/ar-2020-ar-halsan-nyckeln-till-valfard/ eller http://www.traningsgladje.se/2012/04/pwc-fun-and-charity-run/. Det ska bli himla kul att fortsätta läsa om er resa, jag tror att det är superviktigt och inspireras av dig också till min egen arbetsplats!

  • Anna Mindelöf skriver:

    Hej!
    Tack för inspiration att fortsätta skriva. Din blogg
    Är fantastisk!
    Hela mitt tänk går ut på att skapa ett hälsosamt
    Långsiktigt ledarskap i Sverige o världen.
    Du kanske är intresserad av att deltaga på ” Dialog för
    Hälsosam tillväxt” som går av stapeln 14/6 på
    Skepparholmen? Jag sitter i styrgruppen där o
    Vi på Universum är med o pratar om Talanger o hur de
    Vill att arbetsgivare ska vara. Med är oxå Patrik Hedljung
    Från värdebaserat ledarskap inom Scouterna, mats olsson
    Från Kairos future o många många fler som alla vill inspirera kring
    Utveckling av denna viktiga fråga! se FB sidan
    ”Dialog för hälsosam tillväxt” hör av dig om intresse finns!

  • Mikaela skriver:

    Hej Anna!
    Jag studerar PAO-programmet (Personal, arbete, organisation) på Stockholms universitet. Jag har läst dina inlägg här om employer branding, ett ämne jag skrev B-uppsats om i våras, och finner dem mycket intressanta! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående ett personligt projekt i höst,finns det en mailadress till dig?
    Mvh Mikaela Sundell

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny