Hem » läsvärt, org & ledarskap

Tystnaden på jobbet

Av den 24 april 2012 3 371 visningar
REAKTIONER
ORGANISATION & LEDARSKAP. Är vi på väg mot ett allt hårdare företagsklimat med allt lägre i tak? Verksamhetschef Affi Kölevik tycker sig se en tydlig trend i att tystnaden breder ut sig, att medarbetarna inte längre vågar uttrycka sina åsikter.

TystnadSom verksamhetschef för ett fackförbund har jag ombudsmän som rör sig på över 900 arbetsplatser i Sydöstra Sverige. Både privata och offentliga. Från lilla behandlingshemmet till stora landstinget. Och trenden syns överallt. Tystnaden på jobbet breder ut sig. Mer än tidigare. Personalen tystnar. Taket blir lägre och lägre och det är ett hårdnande klimat som råder.

För vem är det här bra? För personalen? Nej. En människa som inte får uttrycka sin åsikter känner sig tillplattad, förminskad, och blir hämmad. Känslan att inte kunna påverka är förödande för motivationen. Intresset för jobbet försvinner. Att bli tystad är att bli osynliggjord. Ingen av dessa känslor är bra för resultat eller ökad produktivitet.

Är det då bra för chefen? Nej. En chef som har tysta medarbetare blir inte sporrad. Nickande rädda ja-sägare bidrar inte till utvecklingen. Chefen får ett arbetslag utan arbetsglädje. Ett team som tyst anpassar sig utan att bidra till nytänkande eller förändringar.

Är det bra för organisationen? Nej. Inte det heller. En organisation med tysta medarbetare som inte vågar säga sin mening eller komma med synpunkter får också medarbetare som håller inne med idéer och förbättringsförslag. Innovationsklimatet blir uselt. Inga effektiviseringsförslag kommer från de egna leden.

Det är alltså inte bra för organisationen. Inte bra för chefen. Inte bra för den anställde. Varför blir det då så här?

Jag har funderat mycket på detta. Motsatsen till ovanstående – en organisation med gott innovationsklimat – leder ju till högre resultat. Så vilka krafter är det som råder för att tystnaden ska sprida sig? Är det stressen? Är det alla krav på snabba resultat? Vad är det som gör att cheferna slutar lyssna? Inte orkar lyssna? Till slut till och med aktivt tystar medarbetare? Vilka drivkrafter råder?

Jag blir inte klok på det. Jag vet bara att jag tror på ett arbetsliv med ett klimat där vi tillåter åsikter. Där idéer får komma fram. Och där vi har högt till tak. En sliten klyscha – jag vet – men ändock så viktig.

Om bloggaren: Affi Kölevik är verksamhetschef för fackförbundet Visions center i Linköping, www.vision.se

Affi Kölevik

Affi Kölevik

Administrativ chefLinköpings Universitet
Affi Kölevik är administrativ chef på Linköpings Universitet och har tidigare bl a jobbat som verksamhetschef hos fackförbundet Vision. Hon brinner för att skapa arbetsplatser där medarbetarna får utvecklas, där effektivitet och motivation går hand i hand och där fokus på resultatet ger arbetsglädje och stolthet. Affi föreläser också inom ledarskap och mentorskap.
Affi Kölevik
Print Friendly

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny