Hem » arbetsmiljö

Långtidsfrisk arbetsplats skapar konkurrensfördel

Av den 27 april 2012 3 520 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ & HÄLSA. Förr utgjordes arbetsmiljöriskerna mestadels av för mycket fysisk belastning. Dagens arbetsmiljöproblem handlar i stället allt oftare om brister inom organisation och styrning. Konsekvensen blir en psykiskt ohälsosam arbetsplats.

– Psykisk ohälsa står näst efter belastningsskador för största delen av sjukfrånvaron. Dessa problem kostar samhället mångmiljardbelopp varje år, säger Magnus Svartengren, överläkare på Arbetsmiljöverket.

Det är de yttre kraven på effektivitet, kvalitet, kreativitet och service, som gör att framtidens arbetsplatser behöver fokusera på att medarbetarna håller sig långtidsfriska och att individen utvecklas i en positiv riktning. Detta enligt forskarna i Arbetsmiljöverkets nya kunskapsöversikt ”Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer”.

Några av de faktorer som man vet leder till en gynnsam arbetsmiljö är:

  • positiva, tillgängliga och rättvisa ledare
  • utvecklad kommunikation
  • positivt, socialt klimat
  • möjligheten att utvecklas och växa i arbetet
  • rolltydlighet med tydliga förväntningar och mål

– För organisationen är dessa faktorer viktiga för att göra arbetsplatsen attraktiv och skaffa sig konkurrensfördelar. Ur individens perspektiv är det betydelsefullt att man tycker om sitt arbete och förblir frisk. Särskilt aktuellt är det nu när vi förväntas jobba längre framöver än vi gjort hittills, säger Magnus Svartengren.

Här kan du ladda ned forskningsrapporten Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer »

I videon nedan sammanfattas rapporten av Arbetsmiljöverkets medicinska expert Magnus Svartengren.

TIPS! Vill du lära dig hur ni kan arbeta mer strategiskt med arbetsmiljö och hälsa? I september är det dags igen för vår uppskattade utbildning! Program och anmälan »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny