Hem » hälsoarbete

Mycket att vinna på smarta val av företagshälsovård

Av den 7 mars 2012 3 138 visningar
REAKTIONER
HÄLSOARBETE. En smart upphandling av hälsotjänster ger inte bara bättre effekt, man kan också minska kostnaderna med hela 25 procent. Och då handlar det inte om att välja bort något utan helt enkelt om att välja rätt. Foto: Kristina Sahlén

Trivsel. God arbetsmiljö. Och effekter som ökad produktivitet och goodwill hos både anställda och arbetssökande. Ett bra utfört arbetsmiljö- och hälsoarbete är guld värt och i den processen är stöd från externa leverantörer en viktig kugge. Men det räcker inte bara att ”skaffa” företagshälsovård, man måste välja rätt för att skapa en frisk, effektiv och därmed lönsam arbetsplats.

Hur väljer man rätt?

Det kan vara lättare sagt än gjort eftersom utbudet av tjänster är stort och riktar sig såväl direkt till enskilda individer som till mer övergripande områden som organisationsutveckling. Dessutom är ju ingen arbetsplats den andra lik… Så hur ska arbetsgivaren veta vad som behövs? Hur vet man att tjänsten man väljer ger rätt effekt?

Som i all annan business så handlar det om att vara strategisk. Att analysera, utvärdera och jämföra. Och inte minst: att ha tid till det.

Åsa Axelsdotter Hök - Max Matthiessen

Behovsanalys

Första steget är att skaffa sig kunskap om vilka behov som finns på arbetsplatsen. Det kräver kanske djupintervjuer, enkäter, genomgång av rapporter och att ha koll på vad lagar och avtal säger. När behovsanalysen är gjord handlar det om att hitta rätt leverantör. Företagshälsovård, friskvård eller försäkring? Det gäller att se helheten och fråga sig: Hur kompletterar vi vår egen kunskap med expertstöd utifrån – utan onödiga kostnader?

Sist, men inte minst, kommer ekonomin.

– Jag har sett större företag minska kostnaderna med runt 25 procent bara genom att teckna om avtalet med företagshälsovården, berättar Åsa Axelsdotter Hök som har lång erfarenhet av hälsostrategisk rådgivning. Att göra smarta val lönar sig alltså på många sätt.

Hälsostrateg ger råd och stöd

– Mitt jobb är att se till att man får ut så hög kvalitet som möjligt för pengarna, säger Åsa Axelsdotter Hök. Och det är som hälsostrateg på Max Matthiessen som hon hjälper arbetsgivare att skapa friska – och fungerande – arbetsplatser. Åsa bistår även företagets kunder med behovsanalyser, stöd vid upphandling och avtalsskrivning med leverantören.

– Ett vanligt misstag är att arbetsgivaren agerar utifrån vad medarbetarna efterfrågar och glömmer att reflektera över vad man som arbetsgivare och organisation behöver. Att beställa tjänster utan någon strategi – utan koppling till övergripande behov och mål i företaget – gör att man tappar bort en stor del av vad man skulle kunna vinna.

Åsas 5 smarta val:

  1. Hitta ett bra system för att fånga upp ohälsa och problem tidigt
  2. Ta hjälp utifrån om ni inte kan eller hinner, arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljö och rehabilitering är lagstadgat!
  3. Välj en leverantör av företagshälsovård som du känner förtroende för och vill samarbeta med
  4. Förnya avtal regelbundet och se över vad ni köper
  5. Betala inte för något ni inte använder

Se även längre artikel om Åsa i tidningen MM »

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny