Hem » employer branding, org & ledarskap

Intern Employer branding del 4: Förändringsledning

Av den 23 november 2011 2 308 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Anna Mindelöf, personalchef på Universum, fortsätter att blogga om sitt arbete med arbetsgivarvarumärket. Den här gången har Anna besökt USA-kontoret och reflekterar kring förändringsledning och att vara synlig som personalchef.

Härom veckan besökte jag för första gången vårt USA-kontor i Philadelphia. Det var riktigt trevligt och coolt att sitta på 18:e våningen mitt i Philadelphia city. När jag var där hade vi ännu inte signat vårt nya kontor på Manhattan i New York. Därför var det mycket frågor om de båda kontoren: ”Ska vi lägga ner Philadelphia kontoret?”, ”När flyttar vi?” och så vidare. Jag kan inte alltid svara på alla frågor, men det är inte det som är poängen, utan att frågorna får ställas och att någon lyssnar.

En synlig personalchef

Ett av de mål jag har som personalchef är att vara synlig. Det fungerar ganska bra med Skype, mejl och vanlig telefon, men det är inte alls samma sak som att möta personalen in real life. Därför hade jag innan resan skickat ut ett mejl om att alla som ville ha möte med mig kunde boka det i Outlook. Jag bokade också in ett ”come and have lunch with me”-möte för all personal som kunde närvara. Då pratade vi om vad kultur är, våra värderingar och hur vi bättre kan bli ett USA-team och inte arbeta i ”silos”.

Innan lunchmötet gick jag bort till Philly’s coolaste bokhandel och inhandlade ALLA exemplar de hade av boken ”Who moved my cheese”, som handlar om förändringsledning. Hur leder du dig själv igenom en förändring och lär dig att förstå att du väljer dina egna reaktioner? En sak är nämligen säker: det kommer inte att bli exakt så som du tänker dig och då är det bra att ha lite verktyg för att hantera det. Nästa gång jag är där ska vi köra rollspel och workshop på boken.

Jag hade några individuella möten också. Det är alltid trevligt att träffa anställda med en hel uppsjö av ideer om hur vi ska kunna förbättra saker. Vilket engagemang för våra affärer!

Olikheter berikar

Många som jobbar hos oss har sin första eller andra anställning efter examen. Men nu har vi anställt två personer i den amerikanska organisationen som har sådär 20 års arbetslivserfarenhet var – en enorm förstärkning i antal år och kompetens! Olikhet berikar. Dessutom har vi sedan 4 veckor tillbaka en helt ny Sales Director som ska styra skutan i USA.

Jag ser med glädje fram emot massor av nya kontakter och affärer tack vare dessa tillskott i organisationen. Nu är det inte bara de som ska göra jobbet och se till att alla lyckas utan det ska hela USA-teamet göra TILLSAMMANS. Och jag är faktiskt rätt säker på att de lyckas med lite mer support från den globala organisationen. Det som de flesta hos oss kallar HQ brukar jag kalla för ”Servicekontoret”.

Vad vill jag nu att ni tar med er från min reseberättelse?

  • Ha som mål att vara en synlig personalchef och med det menar jag NÄRVARANDE
  • Jobba med förändringsledning
  • Jobba med hela team i de länder ni jobbar med, försök arbeta bort silos

From Good to Great and Excellent,
Anna

Anna Mindelöf

Anna Mindelöf

Head of Performance and Succession EMEAadidas group
Anna Mindelöf är f.d. personalchef på Universum Group med uppdrag att bygga företagets interna employer brand, att se till att företaget blir det de säljer, ”Building brands to capture talents”. Anna jobbade tidigare som HR Director på Adidas Group Norden - ett företag hon nu återvänt till. Hon brinner för att utveckla andra och är genuint intresserad av att fler arbetsgivare blir bra.
Anna Mindelöf

@AnnaMindelof

Bringing the best out of people is the key to success!
Anna Mindelöf
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny