Hem » employer branding

Intern employer branding, del 2: Värderingar och introduktion av nyanställda

Av den 23 oktober 2011 3 kommentarer 4 031 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Anna Mindelöf, ny personalchef på Universum, fortsätter att blogga om sitt arbete med företagets interna employer brand. I detta avsnitt berättar Anna om vilka delar hon börjat ta itu med.

Vad har jag egentligen gjort sedan jag började på företaget i somras?

Företagets värderingar

En av de viktigaste grundpelarna för en framgångsrik företagskultur är att vi lever våra värderingar. Det spelar ingen roll vad vi säger att vi ska vara om vi inte lever våra värderingar.

På Universum har vi några kärnvärden, ”core values”, som jag har börjat undersöka om folk känner till genom att byta skrivbord under ett par veckor. Jag upptäckte då att IT-killarna inte hade riktig koll på våra värderingar. Men efter några dagar bredvid mig och Liza på HR så kom de till jobbet på morgonen och pratade på ett helt annat sätt om att vara ”Driven, Dedicated och Solution focused”.

Introduktion av nyanställda

Jag har även förändrat hur vi jobbar med vår introduktion av nyanställda. Härom veckan genomförde vi en ”relaunch” av vår Intro training. Den innehöll samtal, presentationer och övningar av representanter från alla avdelningar hos oss. Vi hade gemensam lunch och en hemlig aktivitet på kvällen. Vår VD, Petter, berättade sin Universum-historia. Han är en boomerang, det vill säga att han började på företaget som trainee 1994, gick till ett externt företag inom mediabranschen, men kom tillbaka som VD. Själv pratade jag om att skapa ”världens bästa arbetsplats” och bjöd in våra nyanställda till resan som jag vill göra. Med några medarbetare som ambassadörer, tror jag att vi kan lyckas.

Jag tror att de nya medarbetarna tyckte att kursen var bra – om det var så – hur bra det var – får jag veta när utvärderingen av introkursen är klar. Det som inte var bra ändrar vi på till nästa gång!

Förutom själva kursen har jag introducerat ett onboarding program, en enkel mapp med info om allt på företaget. Vem kontaktar jag om olika saker, hur ser vår code of conduct ut, ett erbjudande om en intern mentor, organisationsschema och lite annat smått och gott.

Information från insidan

De första veckornas omhändertagande brukar vara rätt avgörande för bilden av företaget. Tänk också på att följa upp hur det går för de nyanställda efter både 3 och 6 månader. De ser ju med nya ögon på saker som fungerat eller inte fungerat under flera år. HR kan få inside information här!

Ett annat sätt att få viktig information från insidan är att intervjua dem som väljer att lämna företaget. Vi försöker göra det på ett strukturerat sätt, för att få veta varför personen lämnar, vad som fungerat bra och vad som fungerat mindre bra. Ytterligare ett tips för att få reda på vad anställda tycker, är att spontant delta i olika avdelningars luncher, kafferaster eller andra aktiviteter. Gör ni det så lovar jag att ni kommer att få information om hur anställda tycker att de har det.

Nya strukturer för kommunikation och talanger

Utöver ”spontana” fikastunder med personal, onboarding program och introkurser så har jag skapat en ny intern kommunikationsstruktur. Jag har smygstartat med en sociala medier-strategi, påbörjat ett par individuella utvecklingsplaner för våra talanger samt tagit fram en struktur för att hitta talanger i vår organisation. När jag pratar om talanger så menar jag alltid ledartalanger. Vilka är det som har potential att sitta i nästa ledningsgrupp eller bli mellanchefer? Dessa behöver vi hitta och vi behöver ha en struktur för det.

Ett par sammanfattande råd:

  • Prata om er företagskultur med era anställda. Lev värderingarna!
  • Se till att ni gör en bra första tid för era anställda. (Vi gör det genom introduktionsträning, mätningar och enskilda samtal med HR. Vi erbjuder också våra nyanställda en intern mentor.)

Vi hörs snart igen! Då ska jag berätta om resultatet av vår medarbetarundersökning och hur våra nyanställda tycker att det är hos oss. Samt om mitt nästa projekt, som handlar om att skapa en tydlig performance-struktur i företaget – något som redan påbörjats.

Ur askan i elden
Anna

Anna Mindelöf

Anna Mindelöf

Head of Performance and Succession EMEAadidas group
Anna Mindelöf är f.d. personalchef på Universum Group med uppdrag att bygga företagets interna employer brand, att se till att företaget blir det de säljer, ”Building brands to capture talents”. Anna jobbade tidigare som HR Director på Adidas Group Norden - ett företag hon nu återvänt till. Hon brinner för att utveckla andra och är genuint intresserad av att fler arbetsgivare blir bra.
Anna Mindelöf

@AnnaMindelof

Bringing the best out of people is the key to success!
Anna Mindelöf
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , , ,

3 kommentarer »

  • Eva skriver:

    Vi har precis startat ett employer branding projket på vårt företag. Vi har som startpunkt valt ett fokus på just introduktion. Dock har vi svårt att kunna fånga de nyanställda och ge dem samma information, dels för vi är starkt decentraliserade och för att vi är över 2000 anställda runt om i landet. Hur kan man handskas med detta? Var börjar man?

    • Annika Ahnlund skriver:

      Jag funderar om ni kan utnyttja modern videokonferens eller liknande med tanke på er geografiska spridning?

    • Anna Mindelöf skriver:

      Hej!
      Jag skulle se till att video inspela alla olika avsnitt och lägga på intranätet (som jag hoppas att ni har ?) annars mejla ut till personalen och begära att de läser varje dag under t ex 1 intro vecka. Dessutom skulle jag boka in personlig tid med antingen VD (15 min räcker – det är mkt uppskattat) samt med personalchef /HR Business partner under den första arbetsmånaden.
      Dessutom är det bra att se till att det finns kanske 1-2 introambassadörer på varje ställe som lite kan ta hand om nyanställda lite extra. Ge dem också en mentor som varit med länge som inte sitter på samma ställe. Använd Skype med rörlig video för samtal. Glöm inte uppföljningen. Den är a och o.
      Lycka till!
      /Anna

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny