Hem » org & ledarskap

Vad kan HR lära av ideell sektor?

Av den 14 september 2011 2 kommentarer 1 588 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSUTVECKLING. Benchmarking, att lära av de framgångsrika, är viktigt för varje organisations utvecklings- och förnyelseförmåga. Näringsliv och offentlig sektor inspirerar ideella organisationer inom en rad områden. Men omvänt: vad kan företag och offentliga organisationer lära av den ideella sektorn? Gästbloggare Johan Welander tipsar.

Det svenska civila samhället, även kallat den ideella eller tredje sektorn, består av cirka 200.000 organisationer: ideella, kooperativa och i stiftelseform som bärs upp av omkring 32 miljoner medlemskap. Undersökningar visar att cirka 48 % av Sveriges befolkning är ideellt engagerad. Wow! Oavsett om det handlar om att rädda liv, kämpa mot rasism eller att vara tränare i en idrottsklubb lägger varannan svensk alltså tid på frivilligt obetalt arbete. Dessutom har ungefär 100.000 människor anställning i ideell sektor.

Givet dessa förutsättningar, vad kan ideell sektor lära näringslivets och offentlig sektors organisationer? Finns en del av svaren på de viktigaste HR-utmaningarna bland organisationer som Röda Korset, Ungdom mot rasism, Unga aktiesparare och fotbollsklubben Assyriska?

Jag ska här ge några exempel på vad som kan vara särskilt intressant att benchmarka inom.

  • Rekrytering. Lyckas man rekrytera 32 miljoner medlemskap är man skicklig både på att nå ut till människor och att lyckas attrahera dem till det aktiva valet att bli medlemmar. Ideella organisationer har olika värvningsstrategier och arbetssätt för att kontinuerligt locka nya medlemmar, men den gemensamma nämnaren att varje medlem är viktig och ska känna sig unik finns i majoriteten ideella organisationer.
  • Employer Branding. De cirka 100.000 anställda i civilsamhällets organisationer har ofta andra drivkrafter än lön. Möjligheten att arbeta för något världsförbättrande och känna stolthet över sin organisations syfte och uppdrag lockar många. Det finns flera exempel på skickliga chefer och medarbetare som efter många år i näringslivet vill byta fokus. En del är beredda att gå ner många tusenlappar i lön för att få möjlighet att jobba för sin ideella drömorganisation. Andra säger sig lära sig mer på ett år som anställd i en ideell organisation än vad de skulle ha gjort under tre år på motsvarande position någon annanstans. Detta om något är tecken på ett starkt Employer Brand. Utan det vore det svårt för ideell sektor att konkurrera om duktig arbetskraft.
  • Ledarskap. Många företagsledare, men också människor som arbetar som barnskötare, läkare, banktjänstemän och lärare, har utvecklat sitt ledarskap genom sitt ideella engagemang. Många säger att det är den bästa ledarskapsskola de gått. Några organisationer i civilsamhället har till och med ledare som tar semester två veckor från sitt jobb för att få möjlighet att vara ledare på sin fritid!

Så – HR-kollegor och andra funktioner som vill lära av ideell sektor: Ta gärna kontakt med någon av våra 200.000 organisationer och gör ett studiebesök i civilsamhällets vardag!

Johan Welander

Johan Welander

HR-ansvarigSensus studieförbund
Johan Welander är personalvetare och arbetar som Sverigeansvarig för HR-frågorna i Sensus studieförbund, en av Sveriges största ideella organisationer med 400 anställda och ca 15 000 ledare. Han är även vice ordförande i Idea – arbetsgivarförbundet för ideella organisationer.
Johan Welander

Senaste inlägg av Johan Welander (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

2 kommentarer »

  • Stefan skriver:

    Intressant artikel!
    Jag tänker att vi som jobbar i t ex näringsliv nog har mycket att hämta och lära av ideella organisationer. Inte minst kring rekrytering och Employer Branding där man verkar ha kommit långt. Och kan tänkas vara skicklig på att bygga upp sitt Employer Brand utifrån tydliga och förankrade värderingar.

  • Ninos skriver:

    Intressant inlägg! Håller helt med Johan när han lyfter fram ledarskapsbiten i den civila världen. Att leda med knappa resurser och inspirera folk till stordåd är två rejäla utmaningar.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny