Hem » arbetsmiljö, employer branding

Att leva sitt varumärke

Av den 17 augusti 2011 1 481 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Under det gångna året har vi haft stort fokus på den externa marknadsföringen av arbetsgivarvarumärket. Inför hösten vill vi nu slå ett slag för den interna delen av ert employer branding-arbete. Det vill säga hur ni motiverar och behåller era duktiga medarbetare när ni väl har attraherat dem.

Employer brandingI det interna employer branding-arbetet spelar den miljö medarbetarna verkar i – fysisk, psykisk och social – en oerhört stor roll.

Det handlar om sådant som företagskultur, trivsel, ledarskap, välmående, gemenskap och möjlighet till utveckling. Faktorer som inte bara påverkar sjukfrånvaro och personalomsättning, utan också i allra högsta grad motivation och prestation – och därmed även företagets lönsamhet.

Men inte minst: om era medarbetare trivs och mår bra på jobbet blir de goda ambassadörer för företaget och stärker ert varumärke utåt!

Med andra ord vill vi trycka på vikten av att leva upp till sitt varumärke och parollen om att personalen är företagets viktigaste resurs.

Arbetsmiljö- och hälsofrågor har inte alltid den status de förtjänar. Ofta arbetar man dessutom mindre affärsmässigt på detta område, vilket gör att det är svårt att påvisa vinsterna. Vi försöker nu råda bot på detta genom en riktig offensiv:

Har DU tankar om hur arbetsmiljö- och hälsoarbetet kan värderas högre? Hör av dig till oss eller lämna en kommentar till detta inlägg.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , , , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny