Hem » org & ledarskap

Personalen framför allt

Av den 14 juni 2011 3 kommentarer 2 123 visningar
REAKTIONER
ORGANISATION & LEDARSKAP. De flesta tjänsteföretag präglas av ett starkt kundfokus. Hos it-företaget HCL Technologies väljer man i stället att placera de 80.000 anställda i främsta rummet. Deras EFCS-program – Employees first, customers second – har nu blivit en sann inspirationskälla för andra.

hälsofrämjande ledarskapI dagens E24 kan man läsa en mycket intressant artikel om HCL:s fokus på medarbetarna. Men faktum är att det globala företagets indiske VD Vineet Nayar presenterade sin nyskapande ledarskapsfilosofi redan år 2005. HCL hade då insett att det är den personliga kontakten mellan kund och medarbetare som skapar värde inom tjänstesektorn. En nöjd medarbetare gör helt enkelt kunden nöjd.

Målet med det nya ledarskapet var att bygga upp en förändringskultur präglad av öppenhet, ansvar och värderingar. Tanken bakom strategin var att transparens föder förtroende, berättar Vineet Nayar i sin bok ”Employees first, Customers second”. Han pekar bland annat på att åttiotalisterna (Generation Y) förutsätter samma öppenhet hos sin arbetsgivare som i de sociala medierna.

Transparensen hos HCL är idag närmast total och omfattar bland annat att publicera varje teams ekonomiska resultat på Intranätet. Alla kan kommentera, fråga och ge förslag ända upp på VD-nivå. Dessutom gör man varje chef ansvarig genom att öppet visa deras 360 graders feedback för alla anställda. Något som till en början förstås stötte på patrull.

I EFCS-programmet ingår även satsningar på jämställdhet, karriärplanering, talent- och performance management, veckobaserade medarbetarenkäter, work-life balance med mera.

Genom att vända upp och ner på företagspyramiden lyckades Vineet Nayar skapa framgång och vända det tidigare hierarkiskt styrda företaget till en inspirationskälla för ett modernt ledarskap. HCL används numera som framgångscase på Harvard Business school och företag som Starbucks eller Southeast Airlines leds numera enligt samma filosofi med ”personalen först”.

Läs mer om HCL Technologies och deras ”Employees first, customers second” i E24:s artikel, på HCL:s egen sajt och på Slideshare. Du kan också läsa ett utdrag ur Vineet Nayars bok här.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

3 kommentarer »

  • Olle skriver:

    Intressant, men det är ju så självklart att vi går mot transparans med vårt informationssamhälle. Snart är dagen där då endast de riktigt seriösa kan lyckas driva ett företag framgångsrikt och de buffliga oseriösa åtminstone måste spela med för att lyckas..

  • Bertil Törestad skriver:

    Låt oss ibland fundera på hur vi använder orden och därmed hur vi egentligen tänker. Skapar vi verkligen företag för att sätta våra anställda och kunden i centrum? Det här kan tyckas vara en naiv och
    korkad föreställning, som utmanar våra innersta önskninar och drömmar om hur saker och ting ska vara. Men egentligen är det en djupt moralisk fråga som borde tas upp i ett mer seriöst sammanhang och inte i ett forum för redan troende. Skoaffärsägaren som försöker övertala sin kund att en viss sko klär kunder perfekt, vad har h*n i centrum?

    Jag tycker det blir lite hyckleri att säga sig sätta människor i centrum som i själva verket är de som bidrar till den egna vinsten och
    livsuppehället.

    Någon som håller med åtminstone lite?

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny