Hem » övrigt, rekrytering

Platsannonsen speglar arbetslivets värderingar

Av den 17 maj 2011 3 635 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Samarbetsvillig, initiativrik och självständig. Det är de tre egenskaper som arbetsgivare ända sedan 1950-talet efterfrågar allra mest, visar en avhandling som studerat platsannonsens utveckling.

Platsannons från EPA 1965

Platsannonsen från EPA/AB Turitz & Co publicerades i DN 1965. Klicka på bilden för att läsa den fantastiska annonstexten!

I SIN DOKTORSAVHANDLING i nordiska språk vid Göteborgs universitet, har Karin Helgesson undersökt förändringsmönster i den orubricerade platsannonsen mellan åren 1955 och 2005.

– Platsannonserna fungerar som tidsdokument och visar både hur språket utvecklas och hur arbetslivets värderingar förändras, säger hon.

Från samarbetsförmåga till drivkraft

De egenskaper som efterfrågas mest under i stort sett hela femtioårsperioden är samarbetsförmåga, initiativkraft och självständighet.

– Det kan bero på att det är egenskaper som behövs i många olika yrken och branscher och på att den så kallade konsensuskulturen är stark i det svenska arbetslivet.

På 2000-talet blir drivkraft mer efterfrågat än samarbetsförmåga i platsannonserna. Fram tonar bilden av en medarbetare som i högre grad än förr driver arbetet framåt, tar egna initiativ, uppnår resultat och leder andra genom att kommunicera.

Arbetsgivaren framställs under hela perioden som stor och framgångsrik. Detta uttrycks till exempel med ord som störst, ledande och expansiv. Även här sker dock en förändring de sista åren.

– I annonser från 2000-talet är det medarbetaren och de möjligheter till personlig utveckling och roliga arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan erbjuda som står i centrum.

Trender i språkbruk och ordval

Karin Helgesson har också studerat hur platsannonsens språk har förändrats. Under 1980- och 90-talen var det vanligt att ”linda in” krav på den sökande med uttryck som till exempel ”Vi tror att du har fyllt 30 år och även har erfarenhet som säljare”. Nu uttrycks kraven mer direkt, till exempel som ”Du har god samarbetsförmåga och är utåtriktad och engagerad”.

Det går också att se vissa trender i ordvalet. På 1950- och 60-talen kan man tala om en framtidsplats och man efterfrågar idésprutor. På 1980-talet ska man hålla många bollar i luften och år 2005 söks personer med eget driv.

– Man kan se platsannonsen som en spegling av samhällsutvecklingen. Arbetsgivaren som förr erbjöd sina anställda tryggheten att ingå i en stor och framgångsrik organisation är nu en partner som erbjuder sina medarbetare personlig utveckling och ett roligt arbetsliv, säger Karin Helgesson.

Hela avhandlingen ”Platsannonsen i tiden” hittar du här »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny