Hem » employer branding

Ta täten i de sociala medierna!
Fem tips för att attrahera ung kompetens.

Av den 12 april 2011 1 889 visningar
REAKTIONER
Ta täten i de sociala medierna!
SOCIALA MEDIER. Kampen om kvalificerad arbetskraft hårdnar. För att attrahera unga akademiker gäller det att befinna sig på deras planhalva, att känna till spelreglerna – och att ta täten.

”Rekordmånga obesatta jobb”, läser jag idag i DN. Över 64.000 lediga jobb som inte har tillsatts gör att bristen på kvalificerat yrkesfolk nu ligger på samma nivåer som i slutet av åttiotalet. Ja, hela tillväxten bromsas på grund av att företagen har svårt att hitta kompetent och högutbildad arbetskraft, enligt arbetsgivarorganisationen Almega.

Med andra ord hårdnar kampen om kompetensen. Då gäller det att bygga sitt arbetsgivarvarumärke så att man är förstahandsvalet hos unga akademiker. Och ska man lyckas bygga relationer med denna generation, gäller det att finnas där de finns: i de sociala mediernas värld.

Ingen envägskommunikation

Fler och fler arbetsgivare inser också värdet av att använda sociala medier för att bli en hetare arbetsgivare och rekrytera kompetenta medarbetare. En del vet instinktivt hur man kommunicerar för att väcka intresse för sina arbetsplatser och traineeprogram. Andra försöker utan någon större framgång med samma strategier och budskap som i traditionella medier. Man trycker helt enkelt ut sina jobbannonser i ännu ett par kanaler – utan tanke på att sociala medier är allt annat än envägskommunikation.

Dessutom: de arbetsgivare som verkligen skulle behöva synas i de sociala medierna, finns inte där – med några få lysande undantag. Till exempel Katrineholms kommun, med en bloggande kommunchef och en twittrande personalchef.

Genomtänkt strategi är A och O

Men de sociala medierna är ingen frälsning i sig. Det räcker inte att bara finnas där. Man måste också ha en genomtänkt strategi för sin närvaro. Man måste veta hur man väljer rätt kanaler, budskap och tilltal. Sedan får man inte glömma att avsätta tid för att besvara de kommentarer och förfrågningar som dyker upp. Annars är satsningen i princip bortkastad. En policy för medarbetarnas engagemang i sociala medier bör också tas fram eller revideras i enlighet med strategin.

Fem tips för att attrahera unga medarbetare via sociala medier (fritt efter Dan Klamm i Mashable):

  1. Var personlig. Ingen gillar att prata med en logo. Visa att det finns riktiga HR-personer av kött och blod bakom ert konto och lyft fram dessas personligheter.
  2. Verkliggör. Använd er av glada och framgångsrika befintliga medarbetare och låt dem berätta varför de trivs hos er – på ett enkelt och autentiskt sätt. Ingen glassig och tillrättalagd marknadsföring!
  3. Ge exklusivitet. Belöna era följare och vänner med något extra som de inte kan få via er hemsida. Dela med er av interna foton och videos från olika event. Eller starta tävlingar, där vinsten exempelvis kan vara en lunch med en av era rekryterare.
  4. Addera värde. Tillhandahåll endast information som är relevant och användbar för studenterna själva. Berätta om er arbetsmiljö, era mentorprogram och karriärmöjligheter. Låt studenterna få ställa frågor som besvaras av befintliga medarbetare.
  5. Ta täten. Om ni fortfarande kämpar med er Facebooksida, medan era konkurrenter redan har utvecklat en karriärapp för mobilen, kan studenterna avfärda er som ”mossiga”. Se till att alltid ligga i teknologisk framkant.

Vill DU lära dig hur ni tar täten med framtidens HR-verktyg – i strategin och praktiken?
Anmäl dig till vårt seminarium/workshop Sociala medier för arbetsgivare »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny