Hem » employer branding, övrigt

Employer branding i Skofabriken

Av den 19 november 2010 1 376 visningar
REAKTIONER
SEMINARIUM. Igår var det äntligen dags för vårt seminarium ”Employer branding för HR”. Dagen bjöd på mycket inspiration och matnyttigheter, intressanta diskussioner, en hel del skratt och – dramatik. [Klicka på bilderna för att se dem större]

Fikapaus under seminarietHjärta Hjärna Mage

Vi kunde knappast hittat en mer kreativ miljö att hålla utbildning i. Här rådde skön kontrast mellan de varma orientaliska färgerna nere i entréplanet, de svarta tavlan-inspirerade korridorerna en trappa upp och vårt helvita ”klassrum”. Bakom ridån skedde dock smått kaotiska förberedelser med bland annat en tappad klack, en krossad vattenbringare och en strulande projektor. Av detta märkte de oinvigda nog inte mycket mer än en stressad välkomsthälsning från min sida.

Anders ParmentDiskussion i klassrummet

Och sedan tog det sig: Ek. dr. Anders Parment föreläste kunnigt – och humoristiskt – om employer branding och vilka krav den kommande generationens kräsna medarbetare ställer på arbetsgivare. Vi fick bland annat lära oss att framöver gäller ”right talent” framför ”top talent”, att fackligt inflytande ersätts av marknadskrafter, att individens marknadsvärde har större betydelse än ålder och att känslor i viss mån ersätter förnuft. Detta ställer krav på arbetsgivare att profilera sig tydligare än idag. Och att marknadsföra sina konkurrensfördelar på ett smartare sätt. Några nyckelord: autencitet, transparens, inre rörlighet och ”nice exit”.

Kvalificerad storyteller Zarah NeckstenStorytelling med Zarah Necksten

En god lunchbuffé senare tog kvalificerad storyteller Zarah Necksten vid. Hon inledde som hon lärde: med en ”storie”. Vi fick sedan veta vad corporated storytelling är och serverades en rad exempel på företag som framgångsrikt använder sig av detta som redskap i marknadsföring och employer branding. IKEA är ett känt exempel, Ica och SAS ett par andra. Zarah rekommenderade oss att börja samla in våra anställdas berättelser till en skattkista att ösa ur. Avslutningsvis fick vi öva på att hitta en storie som illustrerar ett av våra kärnvärden. Zarah både öppnade och avslutade som hon lärde – enligt den dramatiska kurvan. Å andra sidan lär hon inte bli bortglömd i första taget…

Varmt tack till alla er som deltog och därmed möjliggjorde ett lyckat seminarium!

//Annika Ahnlund och Christin Berg, HR etc.

PS. Du som missade seminariet får en ny chans den 10 mars. Läs mer och anmäl dig här »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny