Hem » arbetsmiljö

Ledighet går före lön

Av den 21 oktober 2010 4 kommentarer 2 097 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ. Tidsbrist och stress är karakteristiska kännetecken för dagens vardagsliv. En ny avhandling tyder på att de flesta svenskar därför väljer mer ledig tid framför en kraftig löneökning. Men varför hänger inte arbetsgivarna med?

Ett vardagsliv ur balans kräver att det traditionella välfärdsbegreppet behöver utvidgas till att omfatta även tidsdimensionen, menar Paul Fuehrer, författare till en avhandling som bygger på samtalsintervjuer med 130 svenskar.

– Många av mina intervjupersoner beskriver ”ett vardagsliv ur balans”. De saknar tid att ägna sig åt familjen, sociala aktiviteter och inte minst sig själva. I ett hypotetiskt val mellan en kraftig löneökning och mer ledig tid väljer majoriteten mer tid och uttrycker samtidigt en önskan om politiska förändringar som luckrar upp förvärvsarbetets styrning av vardagslivet, säger Paul Fuehrer.

Attraktiv arbetsgivare?
Det här är något alla ni som vill vara attraktiva arbetsgivare borde ta fasta på. Jag har länge förundrats över behovet av kontroll över de anställdas arbetstid och efterfrågat en större flexibilitet. Några av mina reflektioner:

  • Tänk kvalitet framför kvantitet och fundera över vad ni kan göra för att underlätta vardagen för era medarbetare. Är det verkligen ett självändamål att alla gör sina 40 timmar varje vecka?
  • Allt fler företag slopar betald övertid. Något som gör att man tappar kontrollen över hur många timmar medarbetare egentligen jobbar över. Stress i sig är inte farligt. Men om man inte får möjlighet till viktig återhämtning riskerar man snart att bli utbränd. Om man jobbat över varenda kväll en vecka, borde det därför vara accepterat att ta det lugnt en dag eller två veckan därpå.
  • Våra barn har 15 veckors ledighet om året medan de flesta av oss föräldrar endast har fem. En enorm stressfaktor, tycker jag själv. Kanske kunde det vara tillåtet att jobba hemifrån och/eller färre timmar under skolloven?
  • Dagens möteskultur innebär att många har sina arbetsdagar fullbokade av internmöten. Att jobba kvällar och helger blir enda sättet att fokusera på sina egentliga arbetsuppgifter. Lär organisationens chefer och projektledare att inte kalla till möten i tid och otid! Många ämnen kan säkert avhandlas via mejl eller diskussionsforum i stället.
  • Minimera antalet administrativa it-system och se till att de som finns är användarvänliga. Jävla skitsystem! Så har förmodligen så gott som alla svenskar svurit. Över tidrapporteringssystem som man inte förstår sig på, över ekonomisystem som krånglar, över register och journalsystem som hela tiden verkar äta upp just den tid som de skulle spara åt oss.

Fyll gärna på med fler reflektioner kring detta viktiga ämne i en kommentar!

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , , ,

4 kommentarer »

  • Ingrid Iliou skriver:

    Tid är inte pengar – tid är liv! Tack för en jättebra och aktuell artikel, Annika. Många arbetsgivare är fortfarande kvar i industrialismen där fabriksklockan styrde tiden för arbetarna. Time to wake up!

    Flexibilitet, tydliga mål och uppföljning av arbetet kan ersätta den föråldrade tidsuppfattningen på våra arbetsplatser. Sen är det min övertygelse att människor presterar MYCKET bättre under eget ansvar, att människor ges förtroende att ta detta ansvar. Alla vuxna jag känner blir trotsiga småbarn och smitare under nuvarande ”poliskontroll”. Dvs de arbetar exakt 40 timmar på pappret – men hur mycket arbete blir det egentligen gjort under den tiden?

    Läs gärna mer om ”Downshifting”, den nya livsstilen som många arbetsgivare totalt verkar ha missat.

    Jag ser fram emot 2011 då jag ska gå ner från 100% till 80%. Och det beror inte på några småbarn, nej det beror på att jag tycker att man inte hinner (eller orkar för den delen) LEVA när man jobbar 100%. Träffa vänner, träna, gå på teater, få nya intryck, gå på bio, uppleva, skriva, läsa etc. Är övertygad om att många tänker som jag. Pengar är ju ingenting värda när man inte ens hinner göra av med dem!

    Ett reellt hinder för många som önskar att gå ner i arbetstid är att det kan förväntas att man ändå ska jobba t ex 100% inom den 80%-iga tiden. Men det är ett ämne för en helt ny artikel…

  • Stelina skriver:

    Att det framkommer sådana önskningar är för mig inte särskilt konstigt. Jag har själv funderat många gånger på hur jag i framtiden ska lägga upp mitt liv när vi får barn. Hur kombinerar man ett liv med barn med ett heltidsjobb? Även om jag idag heller skulle ha ett jobb med högre lön där jag jobbade fler timmar så känner jag på mig att jag kommer tänka precis tvärtom den dagen jag har barn. Det måste finns alternativ för oss som har ambitioner att göra karriär samtidigt som att ha en lycklig och välfungerande familj.

    Det första jag tror en arbetsgivare skulle tjäna på är att de sina anställda mer eget ansvar och försöka tidsbegränsa alla interna möten. Finns en tydlig agenda hinner man igenom alla punkter ändå.

    Sedan tror jag att arbetsgivarna behöver lägga lite mer tid på sina arbetsbeskrivningar, så att de anställa tydligt vet vad de ska göra och vad de har för befogenheter. Med tydliga mål och riktlinjer effektiviserar man arbetet.

    Sedan tror jag även att det handlar om att vara flexibel när arbetet ska utföras. På min arbetsplats kommer många in redan vi sju- tiden på morgonen för att sedan gå hem vid fyra. På min sambos företag får han ta ut allt i tid som han jobbar över. Förra året fick han en extra semester vecka.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny