Hem » org & ledarskap, rekrytering

Fem medarbetartyper att se upp med

Av den 2 oktober 2010 En kommentar 6 220 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Det är dyrt att felrekrytera, så se upp med vem du anställer. Någon som förefaller vara den perfekta medarbetaren kan senare visa sig vara rena katastrofen. Här är personlighetstyperna du generellt ska vara försiktig med att anställa.

– Folk rekryteras på sin yrkeskompetens, men får sparken på grund av sin personlighet, säger Torben Tolstoj på det danska test- och analysföretaget People Test Systems A/S till danska Erhvervsbladet.

Ett personlighetstest förhindrar i nio fall av tio en felrekrytering. Alla personligheter passar egentligen in någonstans. Det gäller bara att matcha rätt kandidat med rätt organisation.

Torben Tolstoj har urskiljt fem medarbetartyper som brukar ställa till problem på de flesta arbetsplatser. Känner du igen dem?

1. Den obstruerande

En personlighet som oftast har goda fackkunskaper, är välorganiserad och har hög intelligens. Men som också har ett kritiskt förhållningssätt och ständigt letar efter fel.

I yrkeslivet tenderar dessa personer förhindra utvecklingsprocesser och dränera folk på energi. De tar effektivt död på goda idéer och udden av folks entusiasm. I verksamheter som ska leva på innovation och kreativitet är det extra olyckligt att råka ut för en sådan medarbetare.

I personlighetstest brukar denna person utmärka sig genom höga poäng på IQ och organisationsförmåga och låga poäng på neutralitet och förmågan att bedöma andra öppet och positivt.

2. Bortförklararen

Denna person har alltid en bra förklaring till varför något går fel – men det beror dock aldrig på honom/henne själv.

En sådan medarbetare lägger all sin energi på att rädda sin egen ära i stället för att förändra och utveckla sig själv. Konsekvensen blir att man som chef till slut inte orkar ge personen feedback. Allting måste bevisas för att budskapet ska gå fram. Man fastnar i felen här och nu i stället för att se framtida möjligheter.

I personlighetstest brukar denna person få låga poäng på ansvarstagande, realistisk självvärdering och mental motståndskraft.

3. Den administrativa katastrofen

Impulsiv och ostrukturerad är kännetecknande personlighetsdrag hos denna person. Vilket lätt gör honom/henne till en riktig katastrof – även på befattningar med en begränsad mängd administration.

Man förblindas lätt av att dessa personer har talets gåva och är duktiga på att kommunicera. Men problemen brukar snabbt hopa sig: saker och ting varken planeras eller följs upp, dokumentation saknas och allting sker i sista minuten. Något som skapar stress hos omgivningen.

I personlighetstest brukar denna person få höga poäng på energi, genomslagskraft och ambitioner, medan det blir låga värden på planeringsförmåga, koncentration, ordningssinne och detaljseende.

4. Kristallglaset

Detta är en extremt känslig och lättsårad person, som kollegorna måste tassa på tå för. Varje ord som sägs till honom/henne måste först vägas på guldvåg och kritik lindas in i bomull.

Konsekvensen av att anställa denna personlighetstyp kan bli en konflikträdd organisation som är rädd för att ta itu med problem. Dessutom kan han/hon dra ner humöret på de övriga medarbetarna.

I personlighetstest brukar denna person utmärka sig genom låga värden på mental motståndskraft, humörstabilitet och öppen kommunikation.

5. Pratkvarnen

Den här medarbetartypen både pratar och lyssnar mycket – i korridoren, vid kaffemaskinen, på fikarasten – och överkommunicerar på så sätt sina positiva och negativa upplevelser.

Det blir många timmar om dagen som går åt till att babbla i stället för att sköta sitt jobb. I längden blir de flesta kollegor irriterade. Och de som inte blir det hakar på beteendet.

I personlighetstest brukar denna personlighet avslöjas genom höga värden på parametrarna kommunikationsmängd, öppen kommunikation, kontaktyta och diplomati. Om personen även har en dominant personlighet blir det extra problematiskt. Då får beteendet en megafoneffekt.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

En kommentar »

  • osvaldo flores skriver:

    Hej, jag har lättat efter jobb både här i Sverige som på utomlands, däremot på båda sidor har blivit svår. Själv är jag civilingenjör, kan du ge mig några tips för att få den möjligheten.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny