Hem » employer branding

Nyckeln till ett starkt employer brand

Av den 7 april 2010 En kommentar 913 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Employer branding – att bygga sitt varumärke som arbetsgivare – blir ett allt hetare område inom HR. Men vad är då nyckeln till ett framgångsrikt varumärkesbyggande?

Libby Sartain och Mark Schumann, som skrivit boken ”Brand for talent”, menar att man ska betrakta medarbetarna som företagets interna kunder – ”arbetskonsumenter”. Medarbetarna är i sin tur ute efter en spännande och meningsfull erfarenhet som adderar värde till deras personliga varumärken.

Men det som motiverar medarbetaren i början av anställningen skiljer sig fundamentalt från behoven i senare stadier. Därför delar Sartain och Schumann in förhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare i sju stadier:

In the first stage, a prospective employee notices a business. In the second, a prospective employee considers your business as a place to work. In the third, a candidate will go through an application and screening process that, if successful, is followed by the fourth stage: the candidate’s joining your business. In the fifth stage, the employee works for your business until deciding (or being asked) to leave your business—the sixth stage. And, finally, in the seventh stage, a former employee will remember (and, perhaps, relate) the experience of working at the business. And what it was like as a place to work.

Författarna menar att nyckeln till att skapa ett starkt employer brand är att varumärkesarbetet genomsyrar samtliga dessa sju stadier. Och för att lyckas leverera en positiv upplevelse till ”internkunderna” genom hela kedjan krävs ett effektivt samarbete mellan HR, marknads- och informationsavdelningen.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags:

En kommentar »

  • Daniel T Nilsson skriver:

    Låter förnuftigt. Vi har i HR arbetet på Siemens tillämpat detta en längre tid nu, men förenklat det hela till 3 nivåer; In (attrahera) I (utveckla) Ut (avveckla). Kanske går det hitta fler nyanser och initiativ om flera nivåer tillämpas…?

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny