Hem » employer branding

Sociala medier – hot eller möjligheter?

Av den 13 februari 2010 3 kommentarer 1 795 visningar
REAKTIONER
SOCIALA MEDIER. Sociala medier är här för att stanna. Rätt utnyttjade kan de bland annat stärka varumärket, underlätta rekryteringen och öka produktiviteten. Ändå lägger oftast HR krutet på att begränsa det sociala nätverkandet.

Den här 4,5 minuter långa filmen visar mycket övertygande att sociala medier knappast är en modefluga, utan innebär ett skifte i klass med den industriella revolutionen.

Och i den här presentationen visar Ulf Sandfrost och Andreas Norman vilken oerhörd kraft sociala medier har att stärka varumärket, jämfört med traditionell marknadsföring.

Ändå är det bara ca 20 % av alla företag som har en policy för sociala medier. Och när det finns en policy, fokuserar den oftast på att kontrollera användandet av sociala medier – i stället för på vilka sätt organisationen kan dra nytta av dem. Detta enligt en mycket intressant rapport gjord av Manpower Research.

Samma rapport menar att sociala nätverk har potential att förbättra organisationens produktivitet, innovationsförmåga, renommé, samarbeten och medarbetarnas engagemang.

För att använda socialt nätverkande på ett konstruktivt sätt bör företag utmana medarbetarna att komma med kreativa förslag på hur man kan använda sociala nätverk som verktyg i arbetet. Utse vissa till mentorer och låt dem berätta för övriga om hur nätverkandet exempelvis har genererat leads eller gett kunderna bättre service. Låt även engagerade medarbetare vara med och utforma företagets riktlinjer för sociala medier.

Thomas Seligs utomordentliga matris hjälper er att hålla koll på de vanligaste sociala nätverken och dess målgrupper.

Jag låter följande citat ur Manpowers rapport sammanfatta detta inlägg:

Leaders need to look for ways to harness the popularity and business value of social media in order to boost organizational performance and further corporate goals. But the focus of these efforts should not be to try to control employees’ social networking behavior; rather, it should be used to channel its use in directions that benefit organizations and their employees alike.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: , , ,

3 kommentarer »

  • Karin Ulfhielm skriver:

    Har hört alltför många historier om företag som vill "stänga ner grupper på Facebook" som diskuterar deras varumärke – t o m de grupper som är pro. Lite som om de tror att de ska kunna kontrollera vad kunder och folk i allmänhet ska tycka. Puh. Varför inte "hänga med på resan" istället?

    Bra blogg, för övrigt!

  • Annika Ahnlund skriver:

    Komiskt nog sände TV4 igår kväll ett nyhetsinslag om just detta: att konsumenternas makt har ökat iom de sociala medierna. Om företagen inte gör som t ex facebookanvändarna vill, riskerar varumärket att skadas. De visade ett kul exempel på hur Skånemejerier räddades av en facebook-grupp.

    http://www.tv4play.se/nyheter/nyhetskanalen?videoId=1.1507538

    Tack, roligt att du gillar bloggen! 🙂

  • Annelie Näs skriver:

    Hej Annika. Jag håller med om allt det du säger och uppskattar till hänvisningen till manpower undersökning som jag inte själv hunnit ta del av. Att sociala medier kan användas för att bygga upp företag med bra resultat har visats upprepade gånger, och det är synd att företag trots detta fortfarande fokuserar på att stoppa användandet istället för att främja det. Det finns många exempel redan idag, men tidsnog kommer fler att upptäcka fördelarna. Frågan är bara hur länge man har "råd" att titta på. /Annelie

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny