Hem » arbetsmiljö

Krisberedskap för influensan

Av den 17 september 2009 869 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ. Det är viktigt att alla arbetsplatser har en beredskap för den nya influensapandemin. Dels för att minska smittspridningen, dels för att minska konsekvenserna av att många på arbetsplatsen är sjukskrivna samtidigt.

Varje arbetsgivare har en skyldighet att förebygga smitta på arbetsplatsen genom att ta reda på vilka smittrisker som finns, bedöma hur allvarliga de är och minska risken för att smittan sprids. Detta enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om mikrobiologiska arbetsmiljörisker – smitta, toxinpåverkan, överkänslighet, AFS 2005:1. Även personalen har ett ansvar att göra som det står i arbetsgivarens instruktioner, så att de kan undvika att bli smittade.

För att minska konsekvenserna av pandemin, bör man identifiera de viktiga verksamheterna, avgränsa kritiska funktioner samt minimera och prioritera bemanning och resurser. Målet är att säkra organisationens förmåga att driva den kritiska verksamheten vidare på en acceptabel nivå.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har publicerat en vägledning för hur företag och myndigheter ska kunna hantera en pandemi. Verksamheten kan säkerställas genom att:

  • Analysera konsekvenserna för verksamheten
  • Säkerställa personaltillgång för kritiska funktioner
  • Minska riskerna för smittspridning på arbetsplatsen
  • Planera för information
  • Göra det lättare att kombinera arbete med vård av anhörig
  • Organisera för distansarbete
  • Se över arbetstidsregler (möjlighet till nödfallsövertid m.m.)
  • Förutse problem med resor och leveranser

Ladda ner hela vägledningen här
Krisinformation om den nya influensan på arbetsplatsen. ››

Foto: Bildbyrå www.pixgallery.com © Lena Paterson

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny