Hem » arbetsmiljö, org & ledarskap

Checklista för konflikthantering

Av den 2 juni 2009 En kommentar 4 644 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSUTVECKLING. Organisationskonsulten Johan Henschen är expert på konfliktlösning. I en artikel i Dagens Nyheter berättar han om några av de vanligaste konflikterna på svenska arbetsplatser och hur man kan lösa dem.

Otydliga mål, maktkamp, konkurrenskultur och förändringar av olika slag är sådant som ofta ger upphov till bråk. Men genom att fokusera på lösningar i stället för problemen, förhindras en upptrappning av konflikten.

Johan Henschens checklista för konflikthantering:
1. Försök förstå bakgrunden till motpartens beteende.
2. Sätt ord på dina egna behov – vad du vill uppnå.
3. Var lösningsorienterad i stället för problemorienterad.
4. Lyssna efter motpartens känslor och behov under samtalets gång.
5. Lyssna aktivt och hör mer än det som sägs i ord.
6. Ge tydlig återkoppling under och i slutet av samtalet.
7. Ta emot återkoppling på ett konstruktivt sätt.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

En kommentar »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny